skip to Main Content

Top10 czynników on-site SEO, które musisz znać

Dowiedz się czym jest on-site SEO, dlaczego ma znaczenie oraz poznaj 10 najważniejszych czynników, na których należy się skupić, aby odnieść sukces w organicznych wynikach wyszukiwania!

Przez lata w SEO największy nacisk kładziony był na działania off-site, czyli linkbuilding. Teraz do głosu doszedł content oraz działania techniczne. Dziś sukces w SEO to efekt wielu składowych – technicznych, on-site i off-site.

Jednak to właśnie on-site powinien być w tej układance traktowany jako fundament sukcesu. Bez niego nie będzie finalnego efektu, czyli konwersji. Dlatego zapraszam do zapoznania się z tekstem, w którym omówimy 10 najważniejszych kwestii związanych z on-site SEO.

On-site SEO – czym jest?

On-site SEO odnosi się do praktyki optymalizacji stron internetowych w celu poprawy ich pozycji w wyszukiwarkach i pozyskania ruchu organicznego.

Oprócz publikowania odpowiednich, wysokiej jakości treści, on-site SEO obejmuje optymalizację nagłówków, znaczników HTML (tytuł, meta i nagłówek) oraz obrazów. To także dbałość o to, by Twoja strona miała wysoki poziom merytoryczny oraz była wiarygodna.

Google bierze pod uwagę różne aspekty strony internetowej, które na końcu decydują o widoczności Twojej witryny w wynikach wyszukiwania.

Dlaczego on-site SEO jest ważne?

To proste – ponieważ pomaga wyszukiwarkom zrozumieć Twoją witrynę i jej zawartość, a także zidentyfikować, czy jest ona istotna i dopasowana do zapytania użytkownika.

Google oraz jego algorytmy są teraz znacznie lepsze w:

  • Zrozumieniu, czego tak naprawdę szukają użytkownicy, gdy wpisują zapytanie,
  • Dostarczaniu wyników wyszukiwania, które odpowiadają intencjom użytkownika (informacje, zakupy, nawigacja).

Dostosowanie się do tych zmian jest niezbędne, a możesz to zrobić, dbając o to, aby Twoja witryna i jej zawartość – zarówno to, co jest widoczne dla użytkowników na Twoich stronach (tj. tekst, obrazy), jak i elementy widoczne tylko dla wyszukiwarek (tj. znaczniki HTML, dane strukturalne) – były dobrze zoptymalizowane zgodnie z najnowszymi praktykami.

Dodatkowo, nie można po prostu zignorować on-site SEO, ponieważ masz większą kontrolę nad optymalizacją strony, w przeciwieństwie do off-site SEO, które składa się z sygnałów zewnętrznych (tj. backlinków). Jeśli włożysz wysiłek w strategie on-site, zauważysz wzrost ruchu na stronie oraz wzrost Twojej obecności w wyszukiwarkach.

Niniejszy przewodnik przeprowadzi Cię przez najważniejsze elementy on-site SEO. Zwrócenie szczególnej uwagi na te 10 obszarów pomoże poprawić treść i autorytet strony – oraz zwiększyć rankingi, ruch i konwersje.

1.      E-A-T

E-A-T (Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness, czyli fachowość, autorytatywność i wiarygodność) to ramy, które Google używaja do oceny twórców treści, stron internetowych i witryn jako całości. Google zawsze kładło nacisk na wysokiej jakości treści. Chce mieć pewność, że to właśnie strony tworzące treści wysokiej jakości są nagradzane lepszymi rankingami.

Istnieje wyraźny związek między tym, co Google uważa za treści wysokiej jakości, a tym, co pojawia się w wynikach wyszukiwania. Co to oznacza dla właścicieli e-commerce starających się pozycjonować sklepy internetowe? Muszą skupić się na tworzeniu tekstów, które będą wyczerpywały zagadnienia, żeby ich strona zajmowała topowe pozycje.

2.      Znacznik <title>

Znacznik <title>, który znajduje się w sekcji head każdej strony internetowej, zapewnia wstępną wskazówkę lub kontekst, co do tematu danej strony, na której się znajduje. Jest on umieszczany w widocznym miejscu na stronach wyników wyszukiwania (zazwyczaj używany jako klikalny link), jak również w oknie przeglądarki.

Jego odpowiednia optymalizacja, oddająca zawartość danej podstrony, ma znaczny wpływ na ranking.

3.      Meta Description

Opisy <description> są zazwyczaj mniej ważnym punktem optymalizacji. Meta opisy, które zawierają opis tego, o czym jest strona, są często wyświetlane w SERP-ach pod tytułem strony (znacznik <title>).

Chociaż Google utrzymuje, że meta opisy nie pomagają w rankingach, mogą wpłynąć na wskaźnik CTR.

4.      Tytuł

Chcesz, aby treść Twojej strony internetowej osiągała dobre wyniki w wyszukiwarce? W takim razie zacznij pisać chwytliwe tytuły. Wymyślenie go dla wpisu na blogu może wydawać się proste, jednak nie warto lekceważyć tego elementu – dobry tytuł może oznaczać wzrost kliknięć – dlatego ważne jest, aby tworzyć je strategicznie.

Twoje tytuły muszą wzbudzać zainteresowanie, aby wyróżniać się w SERPach – kusząc użytkowników do kliknięcia i kontynuowania czytania reszty treści.

5.      Znaczniki nagłówków H

Znaczniki nagłówków to elementy HTML (H1-H6) służące do odróżniania śródtytułów i podtytułów w treści od innych rodzajów tekstu (np. tekstu akapitowego). Są istotne zarówno dla użytkowników, jak i dla Twojego SEO.

Mogą one wpływać na Twoje rankingi poprzez:

  • Poprawę przejrzystości treści,
  • Oraz użycie fraz kluczowych.

6.      SEO copywriting

Pisanie pod kątem SEO oznacza pisanie treści z myślą zarówno o wyszukiwarkach, jak i użytkownikach. Obecnie nie wystarczy napisać tekstu wysyconego frazami kluczowymi. Pamiętaj, że piszesz treści dla ludzi – dlatego muszą one być wysokiej jakości, treściwe i istotne. Muszą dawać im wartość, która ułatwi dokonanie wyboru.

7.      Kanibalizacja słów kluczowych

Tworząc architekturę strony należy w sposób przemyślany i zaplanowany kierować frazy kluczowe na konkretne podstrony. Stworzenie kilku adresów pod to samo słowo nie przyniesie korzyści Twojej stronie. Targetowanie konkretnego terminu na wielu stronach może spowodować „kanibalizację słów kluczowych”, co ma potencjalnie katastrofalne skutki dla Twojego procesu pozycjonowania.

Jeśli już Twoja strona funkcjonuje w Google ważnym jest, aby zidentyfikować, czy na Twojej stronie istnieje kanibalizacja słów kluczowych i od razu ją rozwiązać.

8.      Audyt treści

Większość twórców treści skupia się na tworzeniu nowych treści, zapominając o audycie istniejących. I to jest błąd.

Audyt istniejących treści jest kluczowy, ponieważ pomaga Ci:

  • Ocenić, czy Twoje istniejące treści osiągają swoje cele,
  • Zidentyfikować, czy informacje zawarte w treści są nadal aktualne,
  • Określić, jakie rodzaje treści są dla Ciebie skuteczne.

Audyty treści mogą bardzo pomóc Twojej strategii SEO i powinny być przeprowadzane regularnie.

9.      Optymalizacja obrazów

Dodawanie obrazów jest dobrym sposobem na uatrakcyjnienie strony internetowej. Jednak nie wszystkie obrazy należy dodawać – najczęstszym błędem jest dodawania zbyt „ciężkich” grafik, które spowolnią Twój serwis.

Optymalizacja obrazów ma wiele zalet, np.:

  • Dodatkowe możliwości rankingowe (pojawienie się w Google Image),
  • Lepsze doświadczenie użytkownika,
  • Szybszy czas ładowania strony.

Obrazki nie powinny być tylko dodatkiem. Upewnij się, że dołączasz takie, które wspierają Twoją treść i używasz opisów <alt>, które ułatwiają Google zrozumienie ich zawartości.

10. Zaangażowanie użytkownika

Ulepszanie elementów on-site SEO Twojej strony to tylko połowa sukcesu. Druga połowa polega na upewnieniu się, że użytkownicy nie będą odbijać się od Twojej strony – zamiast tego będą kontynuować przeglądanie Twoich treści, wchodzić w interakcję, przeglądać kolejne podstrony i wracać po więcej.

Utrzymanie zaangażowanych użytkowników to duże wyzwania, ale z pewnością jest ono wykonalne. Aby zwiększyć zaangażowanie użytkowników warto skupić się m.in. na takich aspektach jak szybkość strony, doświadczenie użytkownika i optymalizacja treści blogowych.

Wnioski

On-site SEO jest ważne, jeśli chcesz zwiększyć szanse swojej witryny na pojawienie się w wynikach wyszukiwania, a jeśli zajrzałeś na ten blog to zapewne o to Ci chodzi. Regularna optymalizacja pod kątem czynników związanych z witryną może pomóc w poprawieniu pozycji w rankingu, ruchu na stronie i konwersji.

Mateusz Malinowski

Posiadam doświadczenie w prowadzeniu ponad 100 projektów SEO. Zajmuję się tworzeniem kompleksowych strategii SEO, zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym oraz audytami, rekomendacjami content marketingowymi, czy procesem linkbuilding’u.

Ponadto wierzę, że dobry klient to klient świadomy, dlatego z przyjemnością dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniem w trakcie szkoleń i meet up'ów.

This Post Has 0 Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back To Top