skip to Main Content

Breadcrumbs – co to jest? Dlaczego są ważne dla SEO?

Każdy internauta miał okazję spotkać się z breadcrumbs, chociaż nie wszyscy zdają sobie sprawę, do czego odnosi się ta nazwa. Menu okruszkowe, bo do tego odnosi się pojęcie w języku polskim, ułatwiają nawigację na stronie na kilka sposobów, między innymi śledząc ścieżkę użytkownika. Pojedynczy breadcrumb jest de facto linkiem prowadzącym do innej podstrony na danej witrynie internetowej. Warto jednak pamiętać, że nie tylko użytkownicy witryny korzystają z breadcrumbs. SEO to bardzo ważny obszar, w którym te elementy ułatwiające nawigację także odgrywają ogromną rolę, nie tylko jeśli chodzi o linkowanie wewnętrzne.

Breadcrumbs jako element ścieżki nawigacji

Wiele stron internetowych można w prosty sposób uporządkować. Podział na podstrony ma swoje logiczne uzasadnienie. Breadcrumbs to wyświetlające się w sposób uporządkowany na danej podstronie linki, które odzwierciedlają strukturę strony i ścieżkę przebytą dotychczas przez użytkownika poruszającego się po danej witrynie. Przemyślany układ strony pozwala na szybsze odnajdowanie informacji przez użytkownika. Dzięki breadcrumb coraz bardziej złożone strony internetowe, w tym także sklepy internetowe stają się bardziej czytelne.

Rodzaje breadcrumbs

Okruszki chleba wykorzystywane na współczesnych stronach internetowych można podzielić na 3 rodzaje. Należą do nich:

  • Breadcrumbs oparte na lokalizacji – ścieżka wskazuje w tym przypadku miejsce, w którym użytkownik aktualnie znajduje się na stronie. Wyświetlają się w postaci ścieżki przypominającej podział na foldery i podfoldery na twardym dysku. Obok aktualnej strony ukazują się kolejne poziomy kategorii, aż do najbardziej ogólnych.
  • Breadcrumbs oparte na ścieżce – działają na podobnej zasadzie, jednak nie odnoszą się do coraz szerszych kategorii, a autentycznej ścieżki, jaką użytkownik przebył przed wyświetleniem danej strony. Dlatego mogą prezentować się nieco chaotycznie, choć dla niektórych użytkowników są użyteczne.
  • Breadcrumbs oparte na atrybucie – wynikające z zastosowania filtrów, dlatego można je spotkać przede wszystkim w sklepach internetowych czy na portalach aukcyjnych i sprzedażowych.

Zastosowanie breadcrumbs – co jeszcze doskonalsze?

Nie tylko użytkownicy strony korzystają z breadcrumbs. SEO także opiera się w pewnej mierze na nawigacji okruszkowej. Każdy element breadcrumb może być widoczny zarówno na samej stronie, jak i w wynikach wyszukiwania. Ułatwia to pozycjonowanie strony internetowej na różne frazy kluczowe zawarte w breadcrumbs. Odnalezienie strony internetowej przez użytkowników jest możliwe poprzez różne zapytania.

Nie wolno zapominać również o fakcie, że pozycjonowanie sklepu internetowego bądź strony internetowej odbywa się również poprzez odpowiednie linkowanie wewnętrzne. W tym przypadku breadcrumbs także mają do odegrania ważną rolę. Stanowią świetne linkowanie wewnętrzne pomiędzy poszczególnymi podstronami. Ale na tym nie kończy się ich wpływ na pozycjonowanie stron firmowych i innych witryn, zwłaszcza sklepów internetowych. Odwiedzający, który trafia na stronę poprzez wyszukiwanie nie musi zrezygnować z oferty, jeżeli dany jej element nie spełni jego oczekiwań. Nawigacja pozwoli mu na przejście do kategorii produktów i zapoznania się z innymi. Każda doświadczona agencja SEO dobrze wie, że odpowiednio przygotowane breadcrumbs zwiększają w ten sposób współczynnik konwersji.

Znaczniki oddzielające breadcrumbs

Do oddzielania breadcrumbs zazwyczaj stosuje się znaczniki “>” lub “>>”, które są już dobrze rozpoznawane przez użytkowników i traktowane przez nich intuicyjnie. Ponadto, mają one czytelny hierarchiczny charakter. Jednak w wielu systemach CMS można postawić na inne separatory, co stanowi urozmaicenie strony i może korzystnie wpływać na jej aspekt wizualny.

Najważniejsze zalety stosowania breadcrumbs – SEO i użytkownicy

Breadcrumbs dają wymierne korzyści z punktu widzenia osób odwiedzających stronę. Nawigacja po witrynie jest szybsza i łatwiejsza. W przypadku sklepów internetowych użytkownik szybko orientuje się, czy znajduje się aktualnie w kategorii, subkategorii czy na stronie produktu. Breadcrumbs pozwala przenieść się na inną sekcję strony za sprawą zaledwie jednego kliknięcia.

Równie istotne korzyści wynikające z breadcrumbs dotyczą obszaru SEO. W tym jakże istotne linkowanie wewnętrzne. Oprócz tego według algorytmu w Google breadcrumbs mają dość istotny wpływ na optymalizację witryny pod kątem SEO, gdzie są narzędziem wspomagającym przede wszystkim pozycję danej podstrony. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że strona wyposażona w taką nawigację staje się bardziej czytelna pod względem swojej struktury dla robotów Google.

Czego unikać korzystając z breadcrumbs w SEO

Oczywiście stosowanie breadcrumbs nie jest wolne od błędów, które mogą przynieść bardzo negatywne konsekwencje. Przede wszystkim jest ono sensowne wyłącznie, kiedy strona ma swoją określoną hierarchię. Oprócz tego breadcrumbs należy traktować raczej jako nawigację pomocniczą, a nie główną. Jeżeli strona nie jest bardzo rozbudowana, a menu główne i podstawowa nawigacja dobrze spełniają swoją rolę, użycie breadcrumbs nie jest konieczne.

Breadcrumbs powinien składać się z krótkich nazw, a nie długich nazw linków wypełnionych słowami kluczowymi. W takim przypadku ścieżka może zawierać zbyt wiele informacji, a jej fragment zostanie zastąpiony w wyszukiwarce kropkami, co nie jest korzystne. Tego typu błędy z pewnością wyeliminuje audyt SEO przeprowadzony przez sprawdzoną agencję.

Mateusz Malinowski

Posiadam doświadczenie w prowadzeniu ponad 100 projektów SEO. Zajmuję się tworzeniem kompleksowych strategii SEO, zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym oraz audytami, rekomendacjami content marketingowymi, czy procesem linkbuilding’u.

Ponadto wierzę, że dobry klient to klient świadomy, dlatego z przyjemnością dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniem w trakcie szkoleń i meet up'ów.

This Post Has 0 Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back To Top