skip to Main Content

SEO i SEM – czym się różnią?

Planując działania z zakresu promocji marki w sieci jednym z kluczowych obszarów jest marketing w wyszukiwarkach (SEO i SEM). To dzięki takim działaniom można zdobyć nowych klientów lub utrzymać obecnych. Charakteryzuje się on wysoką skutecznością, dlatego jest tak popularny. Jeśli zastanawiasz się czym jest i na co się zdecydować to dobrze trafiłeś!

Co to jest SEO?

SEO (pozycjonowanie), czyli Search Engine Optimization, to przede wszystkim sposób na to, by strona internetowa mogła znaleźć się jak najwyżej w wynikach organicznych Google (bezpłatnych). Nie chodzi tylko i wyłącznie o pojawienie się na pierwszej stronie – to absolutne minimum dla każdego serwisu www. Ważne jest by być jak najwyżej i na jak najwięcej zapytań dotyczących naszego biznesu.

wyniki organiczne

SEO jest także działalnością marketingową, która ma pomóc stworzyć uznany i ceniony brand marki. Jest inwestycją w jakość strony.

Co to jest SEM?

Natomiast SEM (czyli Search Engine Marketing) jest to po prostu marketing w wyszukiwarkach. SEM obejmuje działania, które polegają na promowaniu strony internetowej, jej produktów lub usług w wyszukiwarce. Wyniki wyszukiwania obejmują zarówno obszar organiczny, jak i wyniki płatne.

SEO, a SEM – czym się różnią?

SEM jest pojęciem szerszym niż SEO. Obejmuje zarówno działania z zakresu pozycjonowania, jak i wyniki płatne PPC (Pay per click). Płatne wyniki pojawiają się w wyszukiwarce zazwyczaj na górze lub dole wyników wyszukiwania i są oznaczone jako „reklama”.

wyniki płatne PPC

Podstawowe kryteria podziału SEO i SEM to:

  • bezpłatność vs płatność;
  • czas potrzebny na uzyskanie efektów vs długofalowe efekty;
  • marketing na stronie internetowej vs marketing przede wszystkim poza nią.

SEO bywa często określane jako tańsza forma marketingu w wyszukiwarce. Istnieje szereg przykładów wskazujących lepszy wynik ROI w przypadku SEO. Warto jednak zwrócić uwagę, że istotne są także wszystkie koszty, które nie są bezpośrednie i mogą być trudne do oszacowania. Prawda ma wiele twarzy i czasami niewielkie budżety mogą wystarczyć, aby osiągnąć zadowalające rezultaty w obydwu przypadkach.

SEO i SEM – słowa kluczowe jako wspólny mianownik

Punktem stycznym kampanii SEO i PPC są słowa kluczowe. Są to frazy i zapytania wpisywane w wyszukiwarkę. Mają one na celu znalezienie odpowiedzi na potrzeby użytkowników.

Celem zarówno kampanii SEM, jak i SEO jest dobranie takich fraz, które będą odpowiadały zakresowi danego biznesu oraz pozwolą na maksymalne wykorzystanie określonego budżetu. Czyli dobre i skuteczne słowa kluczowe to takie, które:

  • precyzyjnie określają ofertę,
  • mają potencjał wyszukań,
  • są dopasowane konkurencyjnością do możliwości.

Składowe kampanii SEO

Pozycjonowanie obejmuje 2 obszary: on site oraz off site, czyli działania które podejmujemy na stronie oraz poza nią.

Do działań SEO on site zaliczamy:

  • analizę techniczną strony internetowej – czyli jej struktury oraz kodu, tak by użytkownicy korzystający z naszego serwisu otrzymali informację w przyjaznym środowisku (strona powinna być łatwa w odbiorze, klarowna oraz szybka),
  • optymalizację pod wyszukiwarki – czyli dopasowanie treści strony do słów kluczy (fraz).

Natomiast do działań SEO off site należy:

  • budowa profilu linków, tak by algorytmy Google mogły ją uznać za wartościową.

Oczywiście istnieje wiele szkół wskazujących które czynniki i obszary działań są ważniejsze dla wyników organicznych w wyszukiwarce. W ocenie naszej agencji SEO efekty możemy osiągnąć poprzez synergię działań i kompleksowe podejście do tematu.

Jak planować działania SEM?

W przypadku SEM dochodzi nam również możliwość wykorzystania kampanii płatnej. PPC, w odróżnieniu od SEO, pozwala nam na pozyskanie ruchu na stronie z dnia na dzień.

Planując kampanię SEM musimy pamiętać o celach biznesowych naszej firmy. Pod tym kątem ważne jest określenie:

  • budżetu, którym dysponujesz,
  • rezultatów i czasu, w którym chcesz je zrealizować,
  • jakimi kompetencjami dysponujesz wewnątrz firmy i czy planujesz wsparcie działań przez agencję,
  • na jakich zapytaniach / słowach kluczowych chcesz się skupić.

Kampania PPC może okazać się idealnym wstępem do SEO. Przykładowo może nam pozwolić na znacznie szybsze przetestowanie skuteczność konwersji fraz kluczowych, na których następnie mocniej skupimy się w procesie pozycjonowania.

Zalety działań SEO

Jako główne zalety SEO możemy wymienić:

  • widoczność w wynikach wyszukiwania – budując serwis w oparciu o rekomendacje SEO możemy uzyskać znacznie więcej fraz, niż przewidujemy tworząc content;
  • darmowy ruch na stronie – stricte kliknięcia z organicznych wyników nic nas nie kosztują;
  • długotrwałe efekty – zakończenie kampanii SEO nie oznacza odcięcia serwisu od pozyskanego ruchu;
  • zwiększanie rozpoznawalności marki – pojawienie się naszej marki w sieci na znaczną liczbę fraz ma niewątpliwy wpływ na znajomość brandu;
  • budowanie wizerunku eksperta – dzięki zainwestowaniu czasu i środków w SEO możemy uzyskać silną pozycję eksperta, która przełoży się na atrakcyjność naszych usług;
  • elastyczność kosztów – czasowe ograniczenia budżetu nie będą miały wpływu na nagłe spadki widoczności, czy ruchu.

Zalety działań PPC

Natomiast główne zalety reklam płatnych PPC to:

  • targetowanie – dzięki dostępnym narzędziom możesz skupić się na swojej grupie docelowej;
  • szybkie rezultaty – starannie opracowana kampania PPC, w oparciu o dobre słowa kluczowe, znacznie szybciej przyniesie ruch na stronę niż w przypadku SEO;
  • skuteczność – model ten pozwala na płacenie za efekt.

Zalety działań SEM

Połączenie strategii SEO i PPC w SEM może okazać się najkorzystniejszą strategią marketingu w wyszukiwarkach. Dzięki tym działaniom możesz wykorzystać zalety jednego i drugiego sposobu promocji, a także uniknąć ich ograniczeń.

Marketing w wyszukiwarkach – wybrać SEO czy SEM? Jak planować?

Założenia SEO i SEM są zbliżone – chodzi o dotarcie do jak największej liczby potencjalnych klientów. Patrząc jednak przez pryzmat ścieżki dotarcia do klienta przy użyciu SEO i PPC należy rozważyć różne scenariusze planowania swojej kampanii w wyszukiwarce.

Na efekty działań SEO potrzebny jest czas, pierwsze efekty zaczynają się zazwyczaj po 1-3 miesiącach pracy. Natomiast w przypadku PPC ruch możemy pozyskać niemalże natychmiastowo.

Jednak w momencie zakończenie kampanii płatnej stracimy pozyskiwanych tym kanałem klientów. Inaczej jest w przypadku SEO – efekty tych działań pozostają na dłużej.

W związku z tym należy wziąć pod uwagę obecną sytuację biznesową i zdecydować:

  • na kiedy potrzebujemy klientów
  • oraz jakie mamy zasoby wewnętrzne.

To pozwoli nam zaplanować czy chcemy inwestować jedynie w SEO, czy może początkowo lepszym rozwiązaniem będzie PPC oraz kiedy prowadzić obydwa obszary równocześnie.

Mateusz Malinowski

Posiadam doświadczenie w prowadzeniu ponad 100 projektów SEO. Zajmuję się tworzeniem kompleksowych strategii SEO, zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym oraz audytami, rekomendacjami content marketingowymi, czy procesem linkbuilding’u.

Ponadto wierzę, że dobry klient to klient świadomy, dlatego z przyjemnością dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniem w trakcie szkoleń i meet up'ów.

This Post Has 0 Comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back To Top