skip to Main Content

Pozycjonowanie usług – czym się charakteryzuje?

Ze względu na dynamiczny rozwój branży e-commerce pozycjonowanie kojarzy się przede wszystkim jako metoda promowania produktów. W rzeczywistości SEO równie dobrze sprawdza się w pozycjonowaniu usług, a główna różnica polega na tym, że zazwyczaj z oczywistych względów ma charakter lokalny. Oto najważniejsze informacje na temat pozycjonowania usług.

Pozycjonowanie usług to skuteczne narzędzie dla każdego

Pozycjonowanie usługi przebiega w niemal dokładnie identyczny sposób jak pozycjonowanie produktu. Z technicznego punktu widzenia jest to dokładnie to samo narzędzie. Strona internetowa zawierająca ofertę usług musi prezentować wartościową treść, na przykład poradnikową, która jednocześnie jest przyjazna dla algorytmów Google. Podobnie jak w przypadku produktów, pozycjonowanie usług wymaga także technicznej optymalizacji witryny oraz linkowania.

O ile promowanie produktów ma większy sens w przypadku sprzedaży internetowej, gdzie klienci mogą bez wychodzenia z domu dokonać zakupów, pozycjonowanie usług w dużej mierze ma charakter lokalny. Internauci potencjalnie zainteresowani ofertą, gdy trafią na stronę usługodawcy decydują się na wykonanie telefonu lub osobiste odwiedzenie lokalu. Dzięki temu wiedzą, gdzie zgłosić się z uszkodzoną pralką, gdzie naprawić buty lub gdzie zjeść smaczny posiłek.

Oczywiście pozycjonowanie usług miewa również ogólnopolski charakter, zwłaszcza w przypadku usług, które mogą być wykonane zdalnie. Odwołajmy się do przykładu agencji SEO, która w ten sposób może promować własną ofertę na dwa sposoby. W promocji lokalnej wykorzystywane będą frazy kluczowe zawierające lokalizację, na przykład:

Wielu klientów preferuję osobiste spotkanie przed powierzeniem promocji swojej strony agencji. Dlatego fraza kluczowa zawierająca lokalizację może okazać się strzałem w dziesiątkę. Poza tym, takie frazy kluczowe charakteryzują się niższą konkurencją, więc zdecydowanie łatwiej wypromować swoją ofertę.

Z drugiej strony agencja może prowadzić swoje usługi również zdalnie i promować się z wykorzystaniem ogólnych fraz kluczowych, na przykład:

Przebicie się na topowe miejsca w wyszukiwarce przy użyciu tego typu haseł jest bardziej czasochłonne i wymaga wyższego budżetu, ale daje dostęp do klientów z całego kraju. Jednak większość usługodawców działa przede wszystkim w swoim mieście bądź regionie, dlatego najczęstszym wyborem są frazy lokalne. Na pozycjonowanie usług może zdecydować się praktycznie każdy usługodawca, którego grupa docelowa przynajmniej częściowo korzysta z internetu. Zatem pozycjonowanie usługi w zasadzie nie ma ograniczeń. 

Więcej: pozycjonowanie lokalne

Pozycjonowanie usług jest skuteczniejsze dla responsywnych stron internetowych

Podobnie jak klienci sklepów internetowych, również potencjalni usługobiorcy bardzo często poszukują interesującej ich oferty przy pomocy urządzeń mobilnych, przede wszystkim smartfonów. Dlatego pozycjonowanie usług będzie znacznie skuteczniejsze w przypadku responsywnej witryny. W przeciwnym razie strona może okazać się nieczytelna i odstraszyć potencjalnego klienta.

Wizytówka Google pozytywnie wpływa na pozycjonowanie usług

Fakt, że posiadanie wizytówki Google potrafi przyciągnąć naprawdę wielu klientów poszukujących lokalnych usług na mapie nie stanowi tajemnicy. Nie wszyscy zdają sobie jednak sprawę, że obecność tej wizytówki bardzo pozytywnie wpływa również na pozycjonowanie usług. Aby w pełni wykorzystać potencjał wizytówki, należy zadbać o obecność pozytywnych opinii klientów. Dzięki temu sama wizytówka ma większe szanse zająć w wyszukiwarce topową pozycję. To wspaniałe, a jednocześnie darmowe narzędzie promocji.

Więcej: pozycjonowanie wizytówki w mapach Google

Pozycjonowanie usługi warto powierzyć agencji SEO

Pozycjonowanie usług to narzędzie z ogromnym potencjałem, które zwłaszcza w wydaniu lokalnym może przełożyć się na szybką konwersję. Problem w tym, że przeprowadzone błędnie może nie podnieść pozycji strony w wyszukiwarce, a wręcz ją obniżyć. SEO wymaga konkretnej wiedzy i doświadczenia, a bez nich lepiej nie decydować się na to na własną rękę. Skuteczność konkretnych działań można zweryfikować przy pomocy narzędzi takich jak Senuto, Google Search Console oraz Google Analytics. Właściciele biznesów, którzy nie znają tych narzędzi, zdecydowanie powinni powierzyć to zadanie sprawdzonej agencji oferującej pozycjonowanie dla firm.

Pozycjonowanie usługi wymaga optymalnego doboru frazy

Mniej doświadczeni użytkownicy pragnący samodzielnie pozycjonować swoje usługi często popełniają spory błąd związany z doborem fraz kluczowych. Jeśli przedsiębiorstwo działa wyłącznie lokalnie, a bariera geograficzna nie pozwala przyciągać klientów z innych regionów, należy całkowicie porzucić frazy ogólne skupiając się na tych lokalnych. Nawet wysoka pozycja w wyszukiwarce nie przełoży się na podwyższoną sprzedaż, gdy klienta od usługodawcy dzieli zbyt wiele kilometrów, a świadczone przez niego usługi nie mają niszowego charakteru. Frazy lokalne są zazwyczaj tańsze i bardziej skuteczne w przypadku małych biznesów.

Więcej: jak wybrać frazy kluczowe
Więcej: czym są frazy long tail

Pozycjonowanie usług wymaga atrakcyjnego contentu i stosowania zasad UX

Kolejnym dość powszechnym błędem popełnianym przy pozycjonowaniu usług bywa projektowanie strony głównie z myślą o algorytmach Google. Warto postawić na treści atrakcyjne dla odbiorcy dodatkowo optymalizując je pod SEO, dodając między innymi wspomniane frazy kluczowe i decydując się na odpowiednie formatowanie tekstu. Użytkownik, który trafi na stronę poszukuje zaufanego usługodawcy, a ogólnikowy zlepek fraz z dużym prawdopodobieństwem zachęci go do skorzystania z oferty. Co innego, gdy na stronie spotka się z wartościowymi treściami, na przykład o charakterze poradnikowym i opcjonalnie hasłem zachęcającym i do podjęcia współpracy. Usługodawca zaczyna wówczas budzić zaufanie jako ekspert i buduje wśród potencjalnych klientów pozytywny wizerunek zanim zdecydują się oni na skorzystanie z oferty.

Pozycjonowanie usług w wydaniu lokalnym ma ogromny potencjał. Wystarczy podejść do niego rzetelnie i unikać popularnych błędów, aby szybko skorzystać z potencjału tego narzędzia.

Mateusz Malinowski

Posiadam doświadczenie w prowadzeniu ponad 100 projektów SEO. Zajmuję się tworzeniem kompleksowych strategii SEO, zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym oraz audytami, rekomendacjami content marketingowymi, czy procesem linkbuilding’u.

Ponadto wierzę, że dobry klient to klient świadomy, dlatego z przyjemnością dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniem w trakcie szkoleń i meet up'ów.

This Post Has 0 Comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back To Top