Jak wypozycjonować stronę?
Czy zastanawiałeś się kiedykolwiek, jak wypozycjonować stronę w Google? Czy masz świadomość, że samemu można pozycjonować strony internetowe? Jak wybrać słowa kluczowe i co pod ich kątem zoptymalizować? W tym poradniku dowiesz się, jak to zrobić! Poznaj nasze sprawdzone metody i ciesz się wysokimi pozycjami Twojej witryny w wyszukiwarkach internetowych.
Audyt SEO, jako wstęp do pozycjonowania
Audyt SEO to podstawa pozycjonowania. Dzięki niemu możemy dowiedzieć się, jakie działania należy podjąć, aby nasza strona znalazła się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania na wybrane słowa kluczowe. Audyt obejmuje analizę struktury Twojej strony, jej treści oraz linków prowadzących do niej. Na tej podstawie możemy określić jaki zakres prac należy wykonać by wypozycjonować stronę.
Stworzenie kompleksowego audytu SEO może być trudne. Jednak podstawową analizę SEO możemy wykonać również na własną rękę. W tym celu należy zbadać obszary opisane poniżej oraz skorzystać z narzędzi, które częściowo możemy wykorzystać bezkosztowo.
Słowa kluczowe
Słowa kluczowe i ich wybór to pierwszy krok w procesie pozycjonowania strony. Słowa kluczowe są frazami, jakimi użytkownicy poszukują informacji na dany temat w Google. To dzięki nim znajdziesz się na odpowiedniej pozycji i trafisz do grupy odbiorców, którzy być może stanowić będzie Twoich nowych Klientów.
Są fundamentem dobrze zaplanowenego projektu SEO pt. „jak wypozycjonować stronę”. Warto wiedzieć, że ich ilość oraz jakość mają kluczowe znaczenie dla sukcesu pozycjonowania.
Więcej o: jak wybrać frazy kluczowe?
Title i Description
W drugim etapie pozycjonowania strony internetowej należy zadbać o Title i Description. Są to:
- nazwa strony
- oraz jej opis, które możesz ustawić w panelu administracyjnym Twojej witryny.
Dzięki temu Google będzie miało łatwiejszy dostęp do informacji na Twojej stronie i podniesie Twoje pozycje w rankingu. Pod kątem SEO istotne jest, by umieścić w nich słowa kluczowe. Ich dobra optymalizacja to podstawa by wypozycjonować stronę! Warto zwrócić uwagę na to, by umieszczone słowa kluczowe nie przekraczały określonego limitu.
Nagłówki H1, H2 oraz dalsze
Następnie przechodzimy do hierarchii nagłówków, czyli H-tagów. Dla każdego artykułu na Twojej stronie powinieneś ustawić nagłówek H1, który będzie odpowiednikiem tytułu danego wpisu. Nagłówek ten zawierać powinien szczegółowe informacje na temat treści, jaką pragniesz przekazać swoim czytelnikom. Jest bardzo istotnym elementem optymalizacji przy pozycjonowaniu strony.
Natomiast nagłówków H2 lub dalszych należy używać w celu podziału tekstu na akapity. Jeśli Twój artykuł jest długi, warto użyć kilku nagłówków H, aby podzielić go na mniejsze części i łatwiej czytelnikowi zrozumieć treść. W ich przypadków również rekomenduje się użycie przypisanych do danej podstrony fraz kluczowych, które zawierają informację na temat, o czym jest dany fragment tekstu.
Pamiętaj, że nagłówki H mają wpływ na widoczność Twojej strony w wyszukiwarce. Zatem powinieneś poświęcić im odpowiednią uwagę podczas procesu optymalizacji.
Unikalność treści w pozycjonowaniu
Bardzo ważnym aspektem pozycjonowania jest, aby każdy artykuł zawierał unikalną treść, która nie będzie powtarzała się na innych witrynach w Internecie. Dzięki temu Google uzna Twoją stronę za wartościową. Duplikacja treści, czyli powielanie jakiejkolwiek informacji zawartej na innej witrynie internetowej może znacznie utrudnić wypozycjonowanie strony i spowodować nawet całkowitą utratę pozycji w rankingu Google.
Content marketing
Pozycjonowanie stron internetowych nie może obejść się bez content marketingu i SEO copywritingu. Zawiera w sobie budowanie marki, zwiększanie ruchu na stronie i komunikacją z użytkownikiem.
Content marketing polega na dostarczaniu wartościowej treści odbiorcom, po to aby przykuć ich uwagę i zatrzymać na naszej witrynie internetowej. To ma zwiększyć nasze szanse sprzedażowe, zarówno usług jak i produktów. Taki rodzaj marketingu jest bardzo popularnym narzędziem internetowym, ponieważ jest on skuteczny i relatywnie tani.
Najważniejsze plusy content marketingu:
- zwiększanie ruchu na stronie poprzez własne artykuły czy inne treści (np. infografiki) dostarczane do użytkowników;
- budowanie roli eksperta, który oferuje wartościowe informacje odbiorcom;
- tworzenie dodatkowych szans sprzedażowych, dzięki rekomendacjom.
Więcej o: content marketing w służbie SEO!
Linkowanie wewnętrzne
Dobrze rozplanowane linkowanie wewnętrzne ma na celu ułatwienie nawigacji w serwisie dla użytkownika. Ma mu umożliwiać dotarcie do poszukiwanych treści w jak najkrótszy czas i sposób.
Linkowanie wewnętrzne jest również używane, by wypozycjonować stronę. Dzięki niemu można przekazać robotom Google pewien sygnał – na temat naszej hierarchii stron oraz tego, które podstrony są dla nas najważniejsze oraz pod kątem jakich fraz. Dzięki temu mamy wpływ na ich pozycje.
Linkbuilding
Planując działania we własnym zakresie należy rozważnie budować profil linków. Ważne, by linki pochodziły z różnych źródeł (najlepiej ze stron o podobnej tematyce), a także by ich liczba była rozłożona w czasie. Najlepiej wypozycjonować stronę poprzez pozyskiwani co najmniej kilka rodzajów linków – np.: dofollow, nofollow, brandowane, cytowania itp. Ważna jest tu dywersyfikacja profilu linków.
W procesie link buildingu należy unikać najbardziej popularnych metod pozyskiwania linków, które nie mają żadnego wpływu na pozycje w SERPach. Należą do nich:
- systemy wymiany linków,
- katalogi,
- strony preclowe.
Zamiast tego warto skupić się na pozyskiwaniu linków z bardziej wiarygodnych źródeł – np.: serwisów tematycznych czy branżowych, mediów lokalnych itp. Jednak pamiętajmy, by nie przesadzić ze spamem i budować naturalnie profile linków.
Więcej o: link building w SEO
Czym różni się White Hat SEO od Black Hat SEO?
W świecie SEO możemy spotkać się z 2 popularnymi określeniami: White Hat SEO oraz Black Hat SEO. Pierwsze oznacza metody pozycjonowania, które są zgodne z regulaminem Google, drugie natomiast te niezgodne.
W przypadku White Hat SEO dba się o jakość treści i wykorzystywanie technik optymalizacyjnych, które nie mają negatywnego wpływu na widoczność witryny w wyszukiwarce.
Z kolei Black Hat SEO jest oparte na łamaniu zasad oraz manipulacji wynikami wyszukiwania. W przypadku stosowania Black Hat SEO istnieje duże ryzyko otrzymania kary od giganta z Mountain View, co może doprowadzić do utraty widoczności i zniknięcia z wyników wyszukiwania.
Jak wypozycjonować stronę – narzędzia
Warto również nadzorować efekty swoich działań. W agencji korzystamy z szeregu różnych płatnych narzędzi. Na rynku funkcjonują również darmowe, które często są wystarczające do wykrycia błędów na stronie oraz przedstawienia rekomendacji dotyczących ich naprawy. Nie wszystko nimi sprawdzimy, ale poniżej zaprezentujemy narzędziownik, który optymalnie wykorzysta niższy budżet.
Google Search Console – darmowe
Google Search Console, popularnie nazywane GSC, to narzędzie, które pozwala sprawdzić, jak strona wygląda w wynikach Google oraz czy istnieją problemy z indeksacją.
Narzędzie zbiera informacje na temat:
- częstotliwości wyświetlania strony,
- liczby kliknięć,
- fraz, które zostały użyte, by ją odnaleźć,
- problemów technicznych,
- czy częściowej bazy linków prowadzących do strony.
Bez wątpienia jest kluczowym narzędziem w procesie pozycjonowania.
Google Analytics – darmowe
Google Analytics to kolejne darmowe narzędzie, za pomocą którego analizujemy statystyki naszej witryny. Narzędzie umożliwia sprawdzenie:
- ile osób odwiedziło stronę (liczba użytkowników i sesji),
- skąd pochodzili internauci (kraj, region),
- czym się interesowali na naszej stronie (czy wchodzili tylko na jedną podstronę czy przechodzili dalej).
Google Trends – darmowe
Google Trends to darmowe narzędzie analityczne od Google. Umożliwia ono znalezienie najbardziej popularnych w ostatnim czasie fraz kluczowych i zorientowanie się jak wygląda sezonowość.
PageSpeed Insights – darmowe
Ponownie darmowe narzędzie od Google, które analizuje naszą stronę pod kątem szybkości ładowania. PageSpeed Insights pozwala na poprawienie wydajności witryny i zwiększenie jej popularności w wyszukiwarce. Szczególnie istotne w kontekście aktualizacji Core Web Vitals.
Google Mobile-Friendly Test – darmowe
Ostatnie w zestawieniu narzędzie od tej firmy. Google Mobile-Friendly Test, czy nasza strona jest przystosowana do urządzeń mobilnych. Jeśli nie, możemy zastosować się do kilku porad i poprawić jej wygląd na małych ekranach.
AnswerThePublic – częściowo darmowe
AnswerThePublic to ważna pozycja w planowaniu strategii contentowej. Pozwala na znalezienie zapytań, na które nasza strona powinna odpowiadać. Narzędzie to jest darmowe w części, która na początek powinna być wystarczająca.
Screaming Frog – częściowo darmowe
Screaming Frog to jedno z najpopularniejszych i najbardziej rozbudowanych narzędzi SEO. Cechuje się wygodną obsługą, dlatego też przeznaczone jest również dla początkujących. Pozwala na analizowanie całej domeny oraz jej poszczególnych podstron pod kątem braków. Darmowa część pozwoli mi na audyt do 500 podstron, co dla niewielkich serwisów w zupełności wystarcza.
Senuto – płatne
Za Senuto zdecydowanie warto zapłacić. Obecnie cennik zaczyna się od 83 zł miesięcznie i daje nam dostęp do wielu ciekawych funkcji. Pozwala on na monitorowanie wyników przyjętej strategii oraz jej rozwój dzięki:
- analizie ogólnej widoczności serwisu (na ile fraz jest widoczny),
- monitoringowi pozycji wybranych fraz kluczowych,
- oraz bazie słów, pod kątem których warto rozwinąć serwis.
Jak wypozycjonować stronę – samemu czy z agencją?
Jak widać proces pozycjonowania jest bardzo złożony. Przy współpracy z agencją SEO dochodzi znacznie więcej wytycznych, niż tylko te zamieszczone powyżej. Nie oznacza to jednak, że nie warto zająć się pozycjonowaniem strony internetowej samemu. Szczególnie, że znając już te podstawowe zasady można przeprowadzić samodzielną analizę SEO i wdrożyć poprawki we własnej witrynie. Warto jednak pamiętać o tym, aby nie posuwać się do stosowania praktyk Black Hat SEO – czyli takich działań, które mogą stanowić zagrożenie dla serwisu. Wszelkie działania związane z linkowaniem, nagłówkami czy treścią powinny być przejrzyste i maksymalnie naturalne. Efekty mogą być zaskakujące!
Nie można zapomnieć o tym, że optymalizacja SEO to nie jednorazowa akcja. Zasady i algorytmy wyszukiwania stale się zmieniają, dlatego też warto przeanalizować pozycjonowanie raz na jakiś czas i wprowadzić konieczne poprawki. Misja „jak wypozycjonować stronę” powinna trwać stale.