Czym są frazy long tail, czyli wszystko o długim ogonie!
Long tail to jedna z wykorzystywanych metod pozycjonowania stron internetowych. Koncepcja wywodzi się z marketingu i sprzedaży, jednak szybko znalazła zastosowanie w dziedzinie e-commerce, a przede wszystkim SEO. Pozycjonowanie long tail pozwala skutecznie wypromować stronę i zwiększyć sprzedaż mimo dużej konkurencji dysponującej wysokimi budżetami. Model wykorzystuje tak zwany frazy długiego ogona. Na czym dokładnie polega ten sposób pozycjonowania? W jaki sposób dobierać frazy długiego ogona i jak zoptymalizować swoją stronę internetową? Komu opłaca się przyjęcie tej strategii?
Long tail – korzenie tej koncepcji
Long tail to koncepcja marketingowa, która narodziła się w 2004 roku. Odnosi się ona do modelu biznesowego, w którym za zysk ze sprzedaży nie odpowiadają w pierwszej kolejności drogie, flagowe produkty, a przede wszystkim mniej popularne elementy oferty, często sporo tańsze, za to sprzedawane globalnie w dużych ilościach. Przenosząc long tail na realia sklepu internetowego, działać będzie mechanizm, w którym wiele małych transakcji przynoszą większy zysk niż sprzedaż z pozoru najważniejszych i przynoszących największą marżę produktów.
Na czym polega pozycjonowanie long tail?
Po pewnym czasie zauważono, że skoro w biznesie e-commerce o zasadę long tail może opierać się sprzedaż, nic nie stoi na przeszkodzie, aby adekwatnie, w ten sam sposób promować biznes. Koncepcja znalazła zastosowanie w SEO. W wielu biznesach panuje wysoka konkurencja, co dotyczy nie tylko samego rynku, ale także fraz kluczowych. Mniejsi sprzedawcy i usługodawcy nie mogą pod tym względem konkurować z największymi graczami, za którymi stoją wysokie budżety, więc z łatwością zajmują oni najwyższe miejsca w wynikach wyszukiwania.
Pozycjonowanie long tail opiera się na słusznym założeniu, że nie wszyscy użytkownicy internetu poszukują produktów i usług posługując się w wyszukiwarce ogólnymi, uproszczonymi frazami. Wielu spośród nich interesują konkrety, dlatego wpisują w wyszukiwarce bardziej złożone frazy. Chodzi o frazy długiego ogona.
Na czym polega różnica? Posłużymy się przykładem z branży odzieżowej, w którym potencjalna klientka poszukuje nowej sukienki. Najbardziej naturalnym hasłem w wyszukiwarce będzie prawdopodobnie hasło „sukienka”. Jednak nasza konsumentka ma bardziej sprecyzowane oczekiwania. Dlatego w wyszukiwarce umieściła frazę: „czerwona sukienka na lato w rozmiarze M”.
Frazy długiego ogona zawierają w sobie więcej słów, a jednocześnie więcej skonkretyzowanych informacji. Żadna z nich nie ma równie wysokiego potencjału do generowania ruchu na stronie, co najpopularniejsze frazy ogólne. Z drugiej strony, frazy długiego ogona są mniej konkurencyjne, a więc łatwo posługując się nimi osiągnąć wysoki wynik. Jeśli zaś chodzi o pozycjonowanie sklepu internetowego, prezentują dodatkową wartość – konsument, który poszukuje konkretnego produktu jest zazwyczaj mocniej zmotywowany do zakupu.
Frazy długiego ogona – w jaki sposób je wybrać?
Aby odnieść sukces w pozycjonowaniu należy w tym przypadku postawić na ilość, co nie oznacza niższej jakości. Frazy długiego ogona muszą korespondować z oczekiwaniami użytkowników, aby w swojej masie przełożyły się na wysoką konwersję. W jaki sposób je dobrać prowadząc pozycjonowanie long tail? Oto kilka sposobów:
- Frazy pokrewne w Keywords Planner – narzędzie służące do planowania kampanii stanowi kopalnie ciekawych podobnych fraz.
- Sugestie Google – w trakcie wpisywania frazy w wyszukiwarkę automatycznie otrzymujemy podpowiedzi od Google w postaci ich rozwinięcia. Wiele z nich to wartościowe frazy długiego ogona.
- Social media i fora – agencja SEO poszukującą fraz drugiego ogona korzysta z inspiracji znalezionych w dyskusjach odbywających się pomiędzy użytkownikami. W końcu używane przez nich zwroty odpowiadają ich preferencjom.
- Google Trends – narzędzia określające trendy związane z konkretnymi frazami kluczowymi.
Optymalizacja strony pod pozycjonowanie long tail
Aby pozycjonowanie strony internetowej się powiodło, należy zoptymalizować dostępne na niej treści pod frazy długiego ogona. Odbywa się to podobnie, jak w przypadku popularnych fraz kluczowych. Frazy długiego ogona warto umieścić w meta danych, jak również samej treści – na przykład opisach produktowych i opisach kategorii. Poważnym wyzwaniem może być jedynie umiejętne wkomponowanie tych długich zwrotów w tekst, aby wciąż pozostawał atrakcyjny dla czytelnika. Frazy długiego ogona warto umieszczać między innymi w śródtytułach. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby znalazły się one także w adresach URL.
Komu opłaca się pozycjonowanie long tail?
Pozycjonowanie long tail opłaca się każdemu, kto ma problem z promowaniem swojej strony ze względu na wysoką konkurencję. Warto pamiętać, że frazy długiego ogona mogą odnosić się do regionu, to korzystnie wpływa na pozycjonowanie stron firmowych. W przypadku większych graczy długi ogon powinien dobrze się sprawdzić jako uzupełnienie tradycyjny w kampanii SEO.