skip to Main Content

Czym różnią się linki dofollow i nofollow?

Pozycjonowanie stron internetowych, tak by zajmowały jak najwyższe wyniki w wyszukiwarkach, to bardzo złożony proces. Oprócz wartościowej treści dużą rolę odgrywają pozostałe czynniki, w tym metadane, czy tytułowe linki dofollow i nofollow. Algorytmy Google podchodzą do kwestii linkowania coraz bardziej restrykcyjnie, więc pozycjonerzy mają więcej pracy. 

Follow – co to znaczy?

W języku angielskim słowo podążać tłumaczymy właśnie jako follow. Co to znaczy w pozycjonowaniu stron internetowych? Każdy link znajdujący się na stronie stanowi przekierowanie do innego adresu. To oczywiste z punktu widzenia użytkownika, ale roboty Google patrzą na linki w nieco inny sposób. Do ich zadań należy między innymi ocena, z jak bardzo wartościowych stron pochodzą przekierowania. Im są one przez roboty oceniane lepiej, tym witryna, do której prowadzą linki ma większe szanse na uzyskanie wysokiej pozycji w wyszukiwarce. Dotyczy to zarówno linkowania wewnętrznego, jak i zewnętrznego. Pojęcie follow z punktu widzenia SEO informuje roboty, czy dany link ma być brany pod uwagę przy ocenie strony. Pod tym względem linki dzielimy na linki dofollow i nofollow.

Czym są linki dofollow?

Linki dofollow przekierowują użytkownika na stronę docelową. Z kolei dla robotów Google pozostawiają informację, że takie przekierowanie istnieje. Z punktu widzenia kodu nie jest konieczne umieszczanie informacji, że link ma charakter dofollow. Przekierowania uzyskują taki status domyślnie, tak więc po nazwie strony, do której prowadzi link nie musi występować komenda rel=”dofollow”.

Czym są linki nofollow?

Jeśli zaś chodzi o linki nofollow, w kodzie po nazwie strony, do której prowadzi link pojawia się rel=”nofollow”. Z punktu widzenia użytkownika strony taki link działa identycznie jak standardowy. Dla robotów rel=”nofollow” oznacza po prostu, że ten link nie powinien być brany pod uwagę przy szacowaniu wartości strony ze względu na odnośniki. Przekierowanie nofollow teoretycznie nie ma więc żadnego wpływu na wyniki wyszukiwania, jednak co istotne, od pewnego czasu roboty Google traktują tę komendę wyłącznie jako sugestię.

Do czego wykorzystuje się linki dofollow? 

Przeznaczenie linków dofollow jest oczywiste. Chodzi o pozycjonowanie stron internetowych. Roboty Google wedle swoich algorytmów analizują, z jakich stron następuje przekierowanie do witryny. Wartościowe linki dofollow mają ogromny wpływ na pozycję w wyszukiwarce. Z kolei linki prowadzące ze stron, które przez algorytmy nie są postrzegane jako wartościowe mogą pogorszyć sytuację. Nie warto przesadzać z linkowaniem, ani korzystać z automatycznych rozwiązań tworzących link building. Algorytmy Google bardzo łatwo wykrywają taki proceder, a strona w konsekwencji staje się praktycznie bezwartościowa, więc pozycjonowanie sklepów internetowych i innych witryn w ten sposób jest bardzo słabym pomysłem.

Na czym polega wartość linków nofollow?

Linki nofollow mogą wydawać się bezużyteczne, ale w rzeczywistości ich zastosowanie także jest istotne z punktu widzenia pozycjonowania. Algorytmy Google są mocno wyczulone na próby sztucznego podnoszenia wartości strony poprzez linki. Podejrzana może się więc okazać obecność jedynie linków dofollow. Dlatego stosowanie przekierowań nofollow prowadzi do osiągnięcia zrównoważonej proporcji pomiędzy tymi rodzajami linków. Nofollow wykorzystywano niegdyś między innymi do tworzenia linków sponsorowanych, bo w przeciwnym razie niekoniecznie wpłynęłyby one dobrze na pozycję strony w wyszukiwarce. W ten sposób warto również tworzyć przekierowania do mało atrakcyjnych lub powielanych treści. Ich wzmacnianie przy pomocy linku dofollow jest bezzasadne.

Jakie są pozostałe rodzaje linków?

Oprócz linków dofollow i nofollow istnieją jeszcze dwa dodatkowe rodzaje linkowania. Komenda rel=”sponsored” jest wykorzystywana w przypadku linków, które mają charakter sponsorowany i reklamowy. Z kolei komenda rel=”ugc” odnosi się do linków umieszczanych przez użytkowników (User Generated Content). Klasycznym przykładem są zawierające linki wypowiedzi na forach internetowych. Pojawienie się tych linków to odpowiedź Google na fakt, że wiele tego typu wypowiedzi miało charakter spamu.

Jak promować stronę w wyszukiwarce dzięki linkom?

Link building to niezwykle ważny element pozycjonowania strony, zarówno z wykorzystaniem linków dofollow, jak i nofollow. Pozycjonowanie stron firmowych, w tym sklepów internetowych staje się coraz trudniejszym zadaniem, dlatego warto zlecić je doświadczonej agencji SEO, która specjalizuje się w tego typu projektach. Przykład stosunkowo niedawno wprowadzonych nowych rodzajów linków, jak również zmiana statusu nofollow jedynie na sugestię dla robotów to dowód, że do skutecznego pozycjonowania wymagana jest aktualna wiedza i śledzenie zmian w algorytmach wyszukiwarki. To zadanie dla specjalisty.

This Post Has 0 Comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back To Top