skip to Main Content

Jak pozycjonować bloga?

Szeroka dostępność wartościowych treści w internecie sprawia, że nawet najbardziej interesujący blog nie jest w stanie trafić do szerokiego grona odbiorców bez pozycjonowania. W tym kontekście kluczową rolę odgrywa optymalizacja bloga, które sprawia, że strona ma większe szanse na osiągnięcie wysokich pozycji w wyszukiwarce. Jak prawidłowo rozpocząć pozycjonowanie bloga w Google? Na czym polega optymalizacja bloga pod względem treści?

W listopadzie opublikowaliśmy tu wpis dotyczący zarabiania na blogu. Aby było to możliwe, konieczne jest jego pozycjonowanie i optymalizacja. Dziś prezentujemy garść porad, jak tego dokonać.

Pozycjonowanie bloga, a Google Analytics

Zanim rozpocznie się pozycjonowanie bloga w Google, niezbędne będzie narzędzie, które pomoże sprawdzić charakterystykę ruchu na stronie, a następnie analizować efekty jej pozycjonowania. Do tego służy oczywiście Google Analytics, który jest całkowicie bezpłatny. Wystarczy posiadanie konta Google. Wartościowym źródłem informacji będzie również Google Search Console, który

Pozycjonowanie bloga w Google – od czego zacząć?

O pozycjonowaniu bloga warto pomyśleć jeszcze  zanim on powstanie. Pierwsza decyzja dotyczy wyboru serwera, który powinien charakteryzować się szybkim transferem, dostępnością certyfikatu SSL, ponieważ Google ocenia strony również na tej podstawie. Z punktu widzenia blogera przydatne może się okazać wsparcie administratorów. Dodatkowo warto poszukać serwera w niskiej cenie. Dobrej jakości serwer znacząco wpływa na ładowanie strony i wcale nie musi być drogi.

Aby pozycjonowanie bloga było najskuteczniejsze, najlepiej umieścić go w jednym z katalogów swojej strony internetowej, który może nazywać się po prostu „blog”. Alternatywne rozwiązanie stanowi oddzielna domena lub subdomena.

Kolejną ważną decyzję stanowi wybór CMS, który jest naprawdę szeroki. Do dyspozycji pozostaje między innymi Drupal, Joomla, Tumblr czy WordPress, którego przykładem dzisiaj się posłużymy.

Pozycjonowanie bloga WordPress

CMS przygotowany przez WordPress uchodzi za bezpieczny (jednak warto uważać szczególnie na wtyczki) i jest często aktualizowany, co decyduje o jego popularności. Pozycjonowanie bloga WordPress powinno być skuteczne ze względu na liczną obecność przydatnych wtyczek. Przykładowo:

  • wtyczka Yoast by SEO umożliwia tworzenie mapy strony i łatwe optymalizowanie <title> czy <description>,
  • WP Super Cache przyspiesza ładowanie się bloga,
  • Really Simple SSL ułatwia wdrożenie certyfikatu SSL,
  • Related Posts umożliwia wyświetlanie podobnych artykułów pod przeglądanym przez czytelnika, co zatrzymuje go na dłużej na stronie.

A to tylko kilka przykładów cennych wtyczek przygotowanych przez WordPress.

Optymalizacja bloga – dobór fraz kluczowych

Pozycjonowanie bloga WordPress, podobnie jak każdego innego opiera się w dużej mierze na optymalnym doborze fraz kluczowych, które następnie zostaną umieszczone w treści. W jaki sposób dobierać frazy kluczowe? Największą popularnością cieszą się oczywiście frazy generyczne, jednak należy zdać sobie sprawę, że pozycjonowanie na takie frazy to żmudne zadanie, ze względu na ich dużą popularność. Dlatego przynajmniej na początku warto zainteresować się frazami typu long-tail, czyli składającymi się z wielu wyrazów. Użytkownicy chętnie wyszukują treści w ten sposób, bo interesują ich precyzyjne informacje.

Pozycjonowanie bloga „na długi ogon” warto prowadzić w oparciu o frazy opisujące stronę, jak również bardziej szczegółowe, odnoszące się do konkretnych wpisów oraz informacji. Do wyszukiwania interesujących fraz warto wybrać odpowiednie narzędzie, na przykład:

  • Google Keyword Planner, 
  • Ahrefs,
  • Senuto, 
  • Semstorm, 
  • Google Trends, 
  • Ubersuggest (w znacznej części darmowy),
  • Czy Answer The Public.

Optymalizacja bloga – jak umieszczać frazy kluczowe w tekście?

Optymalizacja bloga pod względem pozycjonowania opiera się w dużej mierze na odpowiednim umieszczeniu fraz kluczowych w treści. Przynajmniej od kilku lat roboty Google są bardzo czułe na teksty sztucznie przesycone frazami. Wyszukiwarka zdecydowanie promuje teksty, które odbiera jako naturalne. Dlatego nie warto przesadzać z nasyceniem fraz kluczowych, należy dopuścić ich odmienianie i postarać się, aby fraza znalazła się w tytule oznaczonym H1 i nagłówkach H2/H3. Dobrze pozycjonujące się teksty cechuje długość licząca przynajmniej 3000 znaków ze spacjami. Oczywiście ten element jest mocno zależny od zagadnienia, ale jest to wartość wyjściowa do analizy dokładniejszych wytycznych do tekstu.

Optymalizacja bloga – kategorie i tagi

Pozycjonowanie bloga będzie skuteczniejsze, jeżeli na stronie pojawią się grupujące wpisy. Zresztą na to zwracają uwagę nie tylko roboty Google, ale również czytelnicy, dlatego warto wyposażyć swój blok w tę właśnie funkcję. Równie przydatna z obu punktów widzenia jest ponadto obecność tagów. Należy jednak pamiętać, by kategorie i tagi nie powielały się. Nieumiejętne połączenie tych dwóch może przynieść wiele szkód.

Pozycjonowanie bloga – metadane

Na pozycjonowanie bloga ogromny wpływ mają metadane. Dobrze przygotowany tytuł strony (<title>) zawiera frazę kluczową, a następnie nazwę bloga pojawiającą się po myślniku. Jego długość nie powinna przekraczać 70 znaków ze spacjami. Meta <description> to skrócony opis strony o długości do 160 znaków. Zazwyczaj najlepiej sprawdzają się opisy zawierające frazy kluczowe i hasło call to action.

Pozycjonowanie bloga – linkowanie

Aby zadbać o jeszcze lepsze pozycjonowanie bloga, warto zatroszczyć się o linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. Linki wewnętrzne mogą funkcjonować na stronie w sposób niezwykłe naturalny poprzez odwoływanie się do wcześniejszych wpisów (jak na początku tego artykułu). Takie rozwiązanie będzie zresztą przyjazne i interesujące z punktu widzenia czytelnika. Prowadząc pozycjonowanie bloga nie wolno zapomnieć, że piszemy przede wszystkim dla ludzi!

Jednak ten element może też być istotnym aspektem w strategii pozycjonowania stron internetowych, czy pozycjonowania sklepów internetowych prowadzonej przez agencję SEO.  Poprawnie wykonane linkowanie wewnętrzne może mieć duży wpływ na poprawę wyników całego serwisu.

Mateusz Malinowski

Posiadam doświadczenie w prowadzeniu ponad 100 projektów SEO. Zajmuję się tworzeniem kompleksowych strategii SEO, zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym oraz audytami, rekomendacjami content marketingowymi, czy procesem linkbuilding’u.

Ponadto wierzę, że dobry klient to klient świadomy, dlatego z przyjemnością dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniem w trakcie szkoleń i meet up'ów.

This Post Has 0 Comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back To Top