skip to Main Content

Marketing szeptany – czym jest?

Mimo pojawiania się kolejnych innowacyjnych form reklamy internetowej, niektóre tradycyjne metody promocji wciąż pozostają popularne i skuteczne. Do tej grupy z pewnością zalicza się marketing szeptany. Co to jest? Buzz marketing, bo tak brzmi angielska nazwa tej formy promocji, polega na wywoływaniu dyskusji na temat marki z internecie, która prowadzi do wzrostu jej popularności i rozpoznawalności.

Obecnie istnieje wiele form reklamy internetowej, które możemy śmiało określić jako marketing szeptany. Przykłady dotyczą postów pojawiających się na forach, współpracy z influencerami, marketingu wirusowego czy kreowania nowych trendów. Czym dokładnie jest marketing szeptany? Jakie znamy jego rodzaje? Kiedy ta forma promocji jest skuteczna, a kiedy nie przynosi oczekiwanych rezultatów? Jak marketing szeptany wiąże się z SEO? W jaki sposób i komu zlecać marketing szeptany?

Marketing szeptany – co to jest?

W klasycznej definicji spontaniczne przekazy ustne docierające do odbiorcy z informacją marketingową były uznawane za marketing szeptany. Co to jest w odniesieniu do reklamy internetowej? Dziś tak naprawdę buzz marketing przeniósł się do sieci. Współczesna definicja marketingu szeptanego odwołuje się do aktywności, których celem jest dotarcie do użytkownika z promowanymi treściami poprzez dyskusję odbywające się w internecie. Aktywności promocyjne w tym zakresie mogą być prowadzone zarówno jawnie, jak i niejawnie.

Buzz marketing – przykłady i rodzaje

Powyższa definicja najlepiej określa to, czym jest buzz marketing. Przykłady jego zastosowania są jednak bardzo szerokie i zróżnicowane, dlatego marketing szeptany możemy podzielić na przynajmniej kilka rodzajów. Oto one:

  • Product seeding – wiele form współpracy z influencerami jest dziś uważane za marketing szeptany. Przykłady? Najlepszym jest udostępnianie produktów i usług influencerom oraz blogerom, którzy następnie promują je poprzez tworzone przez siebie recenzję – wideo bądź tekstowe. W ten sposób informacja dochodzi do szerszego grona odbiorców.
  • Community marketing – to prawdopodobnie najbardziej klasyczna forma marketingu szeptanego. Marka jest promowana w sposób niejawny na forach internetowych i mediach społecznościowych poprzez tak zwanych szeptaczy. Umieszczane przez nich posty naturalnie odnoszą się do prowadzonych dyskusji bądź stanowią odpowiedź na problemy i pytania innych użytkowników.
  • Trendsetting – czyli wyznaczanie trendów poprzez markę i produkty, co również stanowi marketing szeptany. Przykłady? Do tego typu aktywności zaliczają się między innymi popularne obecnie akcje proekologiczne wspierane przez marki. Kampanię często odbywają się z udziałem influencerów, a kanałem komunikacji w dużej mierze są social media.
  • Brand blogging – ten rodzaj marketingu szeptanego odbywa się na podobnej zasadzie do community marketing, jednak marki w tym przypadku promują się w blogosferze. Posty pojawiają się na popularnych blogach.
  • Cause marketing – aktywności prowadzone przez marki zbliżone do trendsettingu, z tym że w tym przypadku szczególny nacisk jest kładziony na kwestie społeczne istotne dla odbiorców.
  • Marketing wirusowy – w tym przypadku marketing szeptany polega na tworzeniu przekazów w atrakcyjnej dla użytkowników internetu nowoczesnej formie, na przykład memów. Dzięki temu szybko rozchodzą się one po sieci, do czego nawiązuje nazwa.
  • Evangelist marketing – kreowanie społeczności zaangażowanej w tożsamość marki. Dobrym tego przykładem są fankluby motoryzacyjne.
  • Casual marketing – angażujące odbiorców działania wspierające markę, na przykład konkursy.

Jak skutecznie prowadzić marketing szeptany?

Nie wszyscy marketerzy zdają sobie sprawę, jak bardzo ryzykownym narzędziem bywa buzz marketing. Przykłady? Zbyt mocne reklamowanie produktów i samej marki prowadzi do odwrotnych efektów. Internauci szybko zauważają, kto stoi za publikowanymi wpisami i zniechęcają się do marki. Prawidłowo tworzone komunikaty powinny odnosić się do marki w sposób neutralny lub umiarkowanie pozytywny. Warto też pamiętać, że dobrze prowadzony marketing szeptany nie wymaga dużych nakładów finansowych. W końcu dostęp do mediów społecznościowych i forów jest darmowy. Liczy się skuteczna strategia.

Marketing szeptany – przykłady działań których nie należy podejmować

Marketing szeptany nie będzie skuteczny, jeżeli aktywności nie będą wyglądać naturalnie. Komunikaty umieszczane na forach nie powinny składać się z rozbudowanych zdań i być formułowane zbyt oficjalnym językiem. Wyższą skuteczność przynoszą zwięzła informację. Ogromnym ryzykiem jest obarczone niezbyt zresztą etyczne oczernianie konkurencji poprzez marketing szeptany. Marka może stracić bardzo wiele, jeżeli taki proces wyjdzie na jaw. Ponadto karygodnym błędem jest powielanie tych samych wpisów.

Marketing szeptany a SEO

Marketing szeptany bywa bardzo przydatnym działaniem pomocniczym wobec kampanii SEO. Agencja SEO wykorzystuje go przede wszystkim do pozyskiwania linków. Nawet jeśli nie są to bardzo silne linki, z pewnością ich obecność przyspieszy indeksowanie podstron. Należy pamiętać, by to właśnie do nich odnosić się we wpisach. Duże znaczenie ma także dywersyfikacja forów i tematyczne powiązanie z treścią dyskusji.

W jaki sposób zlecać marketing szeptany?

Marketing szeptany w internecie może uchodzić za wiarygodny tylko w przypadku, gdy sprawia wrażenie spontanicznych i naturalnych działań. Wpisy nie mogą przypominać spamu – powinny odnosić się do konkretnej dyskusji. Użytkownik grupy powinien legitymować się stosunkowo długą historią, być aktywny w dyskusjach i nie umieszczać linków w każdym swoim poście. Odbiorców pod żadnym pozorem nie wolno wprowadzać w błąd, a publikowane posty muszą rzetelnie odpowiadać na ich pytania, tylko przy okazji wspominając o konkretnej marce.

Dlatego prowadząc marketing szeptany w internecie należy zlecać go szeptaczom z dużym doświadczeniem i historią. Ważne, aby posługiwali się poprawną polszczyzną i rozumieli, w jaki sposób działa to narzędzie. Gdy zaczynamy przygodę z marketingiem szeptanym można też skorzystać z gotowego narzędzia – portalu Brandle, który daje szeroki dostęp do forów dyskusyjnych, podgląd wyników, szeroki wybór usługodawców i wygodną komunikację z nimi.

Mateusz Malinowski

Posiadam doświadczenie w prowadzeniu ponad 100 projektów SEO. Zajmuję się tworzeniem kompleksowych strategii SEO, zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym oraz audytami, rekomendacjami content marketingowymi, czy procesem linkbuilding’u.

Ponadto wierzę, że dobry klient to klient świadomy, dlatego z przyjemnością dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniem w trakcie szkoleń i meet up'ów.

This Post Has 0 Comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back To Top