skip to Main Content

Czy jest duplicate content i jak szkodzi twojej stronie?

Treść strony internetowej ma ogromny wpływ na jej pozycję w wyszukiwarce. Copywriting i content marketing stały się ważną gałęzią marketingu internetowego. Właściciele stron i sklepów internetowych dawno zdali sobie sprawę, że unikalne i atrakcyjne treści przyciągają czytelników, a jeśli zostaną dobrze zoptymalizowane pod SEO, przychylniej traktuje je również wyszukiwarka. Z tego punktu widzenia ogromnym zagrożeniem dla pozycji strony jest duplicate content. Na czym dokładnie polega zduplikowana treść? Jak odnoszą się do niej algorytmy Google? W jaki sposób zweryfikować, czy nie doszło do duplikacji treści i co zrobić ze stroną internetową w takim przypadku? Podpowiadamy!

Czym dokładnie jest duplicate content?

Duplicate content można śmiało porównać do plagiatu, którym w zasadzie bywa. Zjawisko polega na tym, że w sieci pojawiają się przynajmniej dwie identyczne, albo bardzo zbliżone do siebie treści, co roboty Google z łatwością zauważają. Duplikacja treści stanowi jeden z najważniejszych błędów popełnianych w content marketingu. Stosunkowo łatwo uniknąć go w przypadku małej strony internetowej bądź bloga. Większy problem pojawia się natomiast niekiedy w przypadku sklepów internetowych i portali. Dlatego prowadząc pozycjonowanie stron internetowych zdecydowanie opłaca się zainwestować w nowoczesny SEO copywriting.

Na czym polega wewnętrzny i zewnętrzny duplicate content?

Zduplikowane treści mogą mieć charakter wewnętrzny bądź zewnętrzny. W pierwszym przypadku duplicate content pojawia się w ramach tej samej domeny. Wystarczy, że kilka adresów prowadzi do tej samej podstrony, ale powodów może być znacznie więcej. Zewnętrzna duplikacja treści dotyczy sytuacji, w której ten sam content możemy spotkać na oddzielnych stronach internetowych. Najczęściej stanowi to efekt kopiowania treści bez wiedzy o konsekwencjach lub po prostu pójście na łatwiznę.

W jaki sposób wyszukiwarka Google postrzega duplicate content?

Duplikacja treści bardzo negatywnie odbija się na SEO. Pozycjonowanie sklepów internetowych, podobnie jak pozycjonowanie strony firmowej lub jakiejkolwiek innej staje się wówczas niezwykle trudne, a wręcz niemożliwe. Algorytmy Google bardzo negatywnie traktują duplicate content. Strona internetowa może stracić swoją pozycję w wyszukiwarce. Najwyższą konsekwencją zduplikowanych treści może okazać się zbanowanie strony internetowej. Dzieje się tak w przypadku, jeżeli istnieje pewność, że na jednej ze stron zawierających duplicate content doszło do plagiatu. Dobra agencja SEO powinna dbać o weryfikację obecności duplicate content. Należy bowiem interweniować, gdy tylko zjawisko zostanie dostrzeżone. Przywrócenie strony internetowej poprzedniej pozycji w wyszukiwarce może być czasochłonne.

W jakich sytuacjach duplicate content najczęściej się zdarza?

Wewnętrzny duplicate content ma wiele różnorodnych przyczyn. Poza kilkoma adresami prowadzącymi do tej samej treści możemy wymienić inne przykłady:

  • Powielanie opisów produktowych w sklepie internetowym – często wiele produktów charakteryzuje się bardzo podobnymi cechami, a opis ma charakter uniwersalny. Ze względu na groźbę duplicate content każdemu produktowi i kategorii warto przypisać jednak oddzielny opis.
  • Duplikacja pierwszej strony paginacji – to klasyczny błąd, w którym adres z dopiskiem np. „?page=1” pokrywa się oczywiście z adresem jego pozbawionym.
  • Wdrażanie kolejnej wersji językowej – zdarza się, że nie wszystkie podstrony znajdujące się na witrynie są przetłumaczone na kolejny język, oryginalna treść zostaje powielona, przez co tworzy się duplikat.

Zupełnie odmienne przyczyny stoją za zewnętrzną duplikacją treści. Skrajnym tego przypadkiem jest plagiat, choć oczywiście jego popełnianie biorąc pod uwagę zasady działania wyszukiwarki Google można uznać za bardzo naiwne. Częściej natomiast zdarza się sytuacja, w której sklepy internetowe przynajmniej na początku kopiują opisy kategorii i produktów ze strony producenta, zanim zainwestują we własne. Z uwagi na duplikację treści nie jest to dobre rozwiązanie. Bywa również, że duplikacji ulegają jedynie fragmenty treści.

Jak sprawdzić czy nie powstał duplicate content?

Prowadząc większą stronę internetową bądź sklep warto na bieżąco sprawdzać, czy nie pojawiły się na niej zduplikowane treści. Często dzieje się tak nieświadomie. Istnieje wiele darmowych narzędzi online, które są w tym bardzo pomocne. Z kolei poszukiwanie wewnętrznego duplicate content wynikającego z przekierowań bądź paginacji wymaga już specjalistycznej wiedzy. W tym przypadku z pomocą przyjdzie agencja SEO.

Jak poradzić sobie z zewnętrzną duplikacją treści?

Jeśli dojdzie do zewnętrznej duplikacji treści, można sobie z tym poradzić w dość prosty sposób. Wystarczy przeredagować tekst tak, aby stał się unikalny zachowując jednak całkowicie jego wartość merytoryczną. Ostatecznie treść można również przygotować od podstaw. Kiedy natomiast dochodzi do ewidentnego plagiatu, należy zgłosić ten fakt Google.

Wiedza na temat duplikacji treści i stosowanie się do zasad pozwalających jej uniknąć stanowi podstawę skutecznego pozycjonowania.

Mateusz Malinowski

Posiadam doświadczenie w prowadzeniu ponad 100 projektów SEO. Zajmuję się tworzeniem kompleksowych strategii SEO, zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym oraz audytami, rekomendacjami content marketingowymi, czy procesem linkbuilding’u.

Ponadto wierzę, że dobry klient to klient świadomy, dlatego z przyjemnością dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniem w trakcie szkoleń i meet up'ów.

This Post Has 0 Comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back To Top