Czym jest pozycjonowanie lokalne? Dla kogo będzie opłacalne?
Pozycjonowanie lokalne należy do najpopularniejszych metod pozycjonowania stron internetowych. Nie wszyscy zdają sobie jednak sprawę z jego potencjału. Przedsiębiorstwa działające w ograniczonym zasięgu geograficznym mogą bardzo wiele zyskać przy relatywnie niskich kosztach. Na czym dokładnie polega pozycjonowanie lokalne? Jak wykonuje się je w praktyce? Komu w szczególności się ono opłaca?
Czym jest pozycjonowanie lokalne stron internetowych?
Pozycjonowanie lokalne działa w podobny sposób do globalnego, z tą różnicą, że ma oddziaływać w ograniczonym zasięgu geograficznym. Swoją witrynę, a co za tym idzie usługi, bądź ofertę, można wypromować w danym mieście, województwie czy regionie. Pozycjonowana w ten sposób strona internetowa powinna pojawić się w wynikach wyszukiwania, kiedy użytkownik do interesującej go frazy doda dopisek związany z miastem, lub szuka usług lokalnych (np. fryzjer).
Po wpisaniu w okno wyszukiwarki frazy: „agencja SEO” najprawdopodobniej otrzymamy wyniki pochodzące z całej Polski, lub jeśli nasza geolokalizacja wskazuje podobnych usługodawców w okolicy to wtedy lokalny rynek. W przypadku działania agencji globalna strategia pozycjonowania jest całkiem racjonalna – w końcu współpraca z klientem może odbywać się w pełni zdalnie. Z drugiej strony istnieje jednak spora grupa klientów, która lubi osobiste spotkania z usługodawcami i w pierwszej kolejności poszukuje ich w swoim mieście bądź regionie. Korzystając z frazy „agencja SEO Lublin” można spodziewać się w wynikach agencji działających w Lublinie lub pragnących zdobyć klientów z tego miasta. Dla frazy „agencja SEO Warszawa” wynikami będą przede wszystkim oferty ze stolicy bądź prezentowane przez firmy, jakie świadczą w niej usługi. Wpisując frazę „agencja SEO Ostrowiec Świętokrzyski” możemy analogicznie spodziewać się ofert agencji działających w tym mieście lub pobliskich.
Jak działa pozycjonowanie lokalne strony internetowej?
W praktyce pozycjonowanie lokalne odbywa się w zbliżony sposób do standardowego, choć występują pewne różnice. Pierwszym krokiem do skutecznej promocji strony jest oczywiście standardowa optymalizacja. Na pozycjonowanie lokalne wpływać będą między innymi takie czynniki jak szybkość ładowania strony, odpowiednie dane strukturalne czy obecność wersji mobilnej.
Kolejnym krokiem jest dobór słów kluczowych pod pozycjonowanie lokalne. Frazy powinny zapewniać jak największy ruch z wyszukiwarki Google. Uwzględniać będą nie tylko treść strony i prezentowaną ofertę, ale również dopiski związane z obszarem działania, najczęściej nazwą miasta. Pozycjonowanie lokalne będzie skuteczne, jeżeli wygenerowany ruch nie tylko okaże się wysoki, ale również zgodnie z przyjętą strategią będzie pochodził od lokalnych użytkowników. Dlatego pozycjonowanie lokalne zakłada również optymalizację treści strony. W serwisie powinny się znaleźć frazy odpowiadające na potrzeby użytkowników wraz z wybranymi frazami kluczowymi, które mają przyciągnąć użytkowników na stronę.
Podobnie jak w standardowym przypadku, pozycjonowanie lokalne opiera się również na link building. W tym przypadku warto skupić się na lokalnych forach, portalach i stronach internetowych. Roboty Google oceniając stronę, biorą pod uwagę również fakt, skąd pochodzą linki, a konkretnie lokalizację geograficzną tych serwisów.
Aby zwiększyć oceniane przez Google lokalne powiązanie strony, należy dodatkowo stworzyć wizytówkę firmy w Google Maps powiązaną z lokalnym adresem. W niej znajdzie się link do pozycjonowanej strony internetowej. Na atrakcyjność witryny wpłyną przy okazji opinie wystawiane przez klientów.
W wykorzystaniu potencjału, jakie niesie za sobą pozycjonowanie lokalne, pomoże doświadczona agencja SEO, na przykład… działająca lokalnie i znaleziona poprzez wyszukiwarkę.
Jakie zalety ma pozycjonowanie lokalne?
Pozycjonowanie lokalne ma przynajmniej kilka istotnych zalet, które wyróżniają je na tle pozycjonowania globalnego. Należą do nich:
- Bardziej wartościowy ruch na stronie – użytkownicy, którzy korzystają z fraz wyszukiwania zawierających lokalizację stanowią wartościowy ruch, ponieważ poszukują danych usług w konkretnym obszarze, bliskim miejsca zamieszkania.
- Precyzja – jest bardzo istotna z punktu widzenia firm działających na ograniczonym obszarze. Pozycjonowanie globalne z pewnością nie przyniosłoby równie dobrych rezultatów, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach.
- Atrakcyjna cena – frazy lokalne są na ogół sporo tańsze od globalnych. Z punktu widzenia statystyki są one mniej konkurencyjne. Jednak w przypadku biznesu mającego charakter lokalny będą niezwykłe skuteczne. Oznacza to w praktyce spore oszczędności w budżecie.
Komu najbardziej opłaca się pozycjonowanie lokalne?
Pozycjonowanie lokalne zwykle najbardziej opłaca się firmom usługowym i prowadzącym sprzedaż stacjonarną. Firmom ściśle związanym z danym obszarem, a więc działającym lokalnie. W ten sposób trafiają do użytkowników internetu ze swojej okolicy bądź tymczasowo w niej przebywających i zainteresowanych ofertą. Do tego grona zaliczają się między innymi sklepy, kluby fitness, lokale gastronomiczne, placówki medyczne, ale również i hotele, które przy użyciu fraz lokalnych paradoksalnie zdobywają klientów z całego kraju.
Czy przedsiębiorstwa o zasięgu ogólnopolskim również powinny inwestować w pozycjonowanie lokalne? Bywa to opłacalne, zwłaszcza, gdy przedsiębiorstwo może obsługiwać klientów z całego kraju, na przykład w sposób zdalny. Na taki krok często decydują się firmy, które dostrzegają, że większość tych klientów pochodzi z danego obszaru i warto się w nim promować. Z drugiej strony w pozycjonowanie lokalne można zainwestować planując ekspansję w nowym regionie. Wówczas najlepszą strategią będzie tworzenie oddzielnych stron internetowych zoptymalizowanych pod pozycjonowanie lokalne.