skip to Main Content

Core Web Vitals – czym są podstawowe wskaźniki internetowe?

Pod koniec sierpnia 2021 roku internet prawdopodobnie czeka poważna rewolucja. O pozycji strony w wyszukiwarce Google będą decydować kolejne czynniki. Zapowiadane zmiany wynikają z chęci promowania pozytywnych doświadczeń użytkowników. Wkrótce poza treścią serwisu, wpływ na pozycjonowanie będzie miały zbiór nowych wskaźników – Core Web Vitals. Ich nazwę można przetłumaczyć jako podstawowe wskaźniki internetowe. Czym dokładnie są Core Web Vitals? Jak duży będą miały wpływ na pozycjonowanie strony i jak je zmierzyć?

Jak działają Core Web Vitals?

Wśród internetowych form promocji trudno znaleźć skuteczniejsze niż dobrze przeprowadzone SEO – pozycjonowanie stron potrafi zapewnić witrynie najwyższe miejsca w wynikach wyszukiwania. Jednocześnie jakiekolwiek zmiany w algorytmach Google sprawiają, że specjaliści SEO stają przed sporym wyzwaniem. Jest nim poznanie wpływu poszczególnych czynników na pozycję w wyszukiwarce. Co jakiś czas Google przeprowadza w tej kwestii małą rewolucję. Kilka lat temu wynikała ona na przykład z konieczności promowania wersji mobilnej witryny. Zapowiadane na koniec sierpnia Core Web Vitals, z dużym prawdopodobieństwem wprowadzą podobne zamieszanie.

Core Web Vitals stanowią element Page Experience Signals – wdrażanej przez Google aktualizacji związanej z doświadczeniami użytkowników. Podstawowe wskaźniki internetowe będą jednym z jej elementów obok bezpieczeństwa, szyfrowanego połączenia, wersji mobilnej i braku inwazyjnych reklam. Core Web Vitals to grupa wskaźników dotyczących szybkości i wydajności strony internetowej.

Jak Google będzie mierzył Core Web Vitals?

LCP – Largest Contentful Paint

Jednym z kluczowych Core Web Vitals będzie LCP (Largest Contentful Paint), czyli największe wygenerowanie treści. Wskaźnik będzie określał czas renderowania się największego elementu strony internetowej widocznego w oknie przeglądarki, zanim użytkownik przystąpi do scrollowania. Pod uwagę będą brane nie tylko treści, ale również między innymi grafiki i treści wideo. Raportowany będzie największy element zawarty w kodzie, niezależnie od kolejności ładowania. Pożądana wartość wskaźnika to najwyżej 2,5 sekundy. Zgodnie z założeniem wskaźnika: wynik powyżej 4 sekund jest alarmująco niskim, bo przekłada się na wysokie ryzyko opuszczenia strony przez użytkownika.

FID – First Input Delay

Kolejnym elementem Core Web Vitals będzie FID (First Input Delay) – opóźnienie przy pierwszym działaniu. Na ten wskaźnik składa się cały czas mierzony od chwili wykonania czynności przez użytkownika (np. kliknięcia w link) do reakcji przeglądarki. Dobry wynik oznacza FID na poziomie poniżej 100 milisekund. Wskaźnik na poziomie do 300 milisekund należy interpretować jako wartość wymagającą poprawy, a powyżej 300 milisekund jako negatywną.

CLS – Cumulative Layouts Shift

Wśród Core Web Vitals możemy wymienić też CLS – Cumulative Layouts Shift czyli skumulowane przesunięcie układu. Wskaźnik ten odnosi się do zmian położenia poszczególnych elementów na stronie podczas jej ładowania. Każdy z nas doświadczył irytującej sytuacji, w której szybko chcemy przejść na inną podstronę serwisu, a w efekcie doładowania nowych elementów klikamy w złe hiperłącze.

Element ten będzie bardzo istotny dla oceny odczuć użytkowników. CLS będzie mierzony na skali 0-1, gdzie 1 to największe przesunięcie. 

W jaki sposób zmierzyć Core Web Vitals?

Może się wydawać, że pozycjonowanie strony internetowej po pojawieniu się Core Web Vitals będzie trudniejsze. Na szczęście jest sporo czasu, aby dostosować się do nowych realiów. Google zapewnia, że Page Experience Signals w kwestii pozycji strony w wyszukiwarce nie będą znaczyły więcej niż jej treść. Już teraz wartości Core Web Vitals można zweryfikować przy pomocy Google Search Console w zakładce Podstawowe wskaźniki internetowe. Zaprezentowane tam wartości dotyczą zarówno komputerów, jak i urządzeń mobilnych.

Istnieją także alternatywne narzędzia wobec Google Search Console – między innymi PageSpeed Insights, czy Lighthouse.

Jak przygotować się na nadejście Core Web Vitals?

Jeśli wartości Core Web Vitals budzą niepokój właściciela strony, warto już teraz zainteresować się ich poprawą. Pozwoli to uniknąć przykrych konsekwencji, gdy aktualizacja Page Experience Signals stanie się faktem. Obecnie trudno ocenić, jak duży wpływ będzie ona miała na pozycjonowanie strony firmowej. Jeszcze trudniejszym zadaniem jest przewidzenie jej znaczenia na pozycjonowanie sklepów internetowych, w przypadku których od ruchu na stronie bezpośrednio zależy sprzedaż. W  pracy nad poprawą statystyk z pewnością pomoże doświadczona agencja SEO.

This Post Has 0 Comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back To Top