skip to Main Content

RWD – czym jest i dlaczego responsywna strona jest ważna?

Jak wiadomo, urządzenia mobilne zdominowały rynek i praktycznie każdy ma je w swoim domu. Dlatego też strony internetowe muszą być do nich dostosowane, aby użytkownicy mogli korzystać ze stron nie tylko na komputerach stacjonarnych czy laptopach, ale także na telefonach i tablety. Responsywna strona to must-have w dzisiejszym internecie! Brak tej funkcji oznacza dziś praktycznie biznesową śmierć dla sklepów internetowych, ale również inne witryny nie odniosą sukcesu bez wykorzystania RWD. Co to jest strona RWD? Jakie korzyści przynosi responsywność strony internetowej? Jak stworzyć responsywną stronę internetową? W jaki sposób sprawdzić, czy dana strona jest responsywna?

RWD – co to jest?

RWD, czyli Responsive Web Design to sposób tworzenia stron internetowych, polegający na tym, że ich układ oraz sposób wyświetlania automatycznie dostosowują się do rozmiaru okna przeglądarki. O ile ekrany zdecydowanej większości laptopów i monitorów w komputerach stacjonarnych posiadają takie same bądź zbliżone proporcje, w przypadku pozostałych urządzeń mobilnych, przede wszystkim smartfonów kształt wyświetlacza jest zupełnie inny. Responsywność strony internetowej polega więc na tym, że ma ona uniwersalny charakter i pozostaje czytelna niezależnie od urządzenia, na którym jest wyświetlana.

strona responsywna rwd

Wersja responsywna wyświetlana na ekranie smartfona nie wymaga przybliżania i przewijania na boki, jak ma to niestety miejsce w przypadku tradycyjnych stron internetowych. Ma to niebagatelne znaczenie z perspektywy UX. Strony pozbawione responsywności są dla użytkowników smartfonów nieczytelne i szybko ich odstraszają, nawet jeśli zawierają atrakcyjne treści. Dlatego responsywność strony jest obecnie konieczna.

Czym wersja responsywna różni się od witryny mobilnej?

Strona RWD to pojęcie niekiedy mylone ze stronami mobilnymi. W obu przypadkach witrynę można wygodnie przeglądać na ekranie smartfona. Różnica polega na tym, że responsywność strony internetowej nadaje jej wspomnianego uniwersalnego charakteru, polegającego na automatycznym dostosowywaniu się do ekranu. Strony mobilne to z kolei odmienne wersje tradycyjnych stron przeznaczone dla telefonów komórkowych, zawierające zazwyczaj identyczną treść i te same funkcje.

Strony RWD można w prosty sposób odróżnić od wersji mobilnych, ponieważ te drugie zawierają przy nazwie domeny symbol „m”. Uniwersalny charakter sprawia, że responsywność strony to znacznie lepsze rozwiązanie. Strony mobilne nie są bowiem dostosowane do wyświetlanie na komputerach, jednak użytkownicy laptopów mogą na nie przypadkowo trafić, na przykład klikając link. Responsywność strony eliminuje ten problem.

Jakie korzyści daje responsywność strony internetowej?

Responsywność strony internetowej pozwala otworzyć się na kolejne grono internautów. Obecnie bardziej zasadne wydaje się jednak spojrzenie na sprawę z przeciwnej perspektywy. Niewdrożona wersja responsywna oznacza stratę potencjalnych odbiorców. Już 40% Polaków dokonuje internetowych zakupów na urządzeniach mobilnych. Responsywność strony internetowej jest więc wymaganiem dla sklepów internetowych, bo w przeciwnym razie rezygnują z tak pokaźnego i stale rosnącego segmentu konsumentów. Responsywność strony jest dziś standardem niezależnie od znajdującej się na niej treści i jej przeznaczenia – dotyczy również mediów społecznościowych, blogów czy stron firmowych.

Mateusz Malinowski

Posiadam doświadczenie w prowadzeniu ponad 100 projektów SEO. Zajmuję się tworzeniem kompleksowych strategii SEO, zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym oraz audytami, rekomendacjami content marketingowymi, czy procesem linkbuilding’u.

Ponadto wierzę, że dobry klient to klient świadomy, dlatego z przyjemnością dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniem w trakcie szkoleń i meet up'ów.

This Post Has 0 Comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back To Top