skip to Main Content

Audyt SEO – co powinien zawierać?

Zanim pozycjoner lub agencja co rozpocznie współpracę z klientem, niezbędne jest dokonanie audytu SEO. Polega on na dokładnej analizie strony internetowej pod kątem pozycjonowania z uwzględnieniem dotychczasowych działań. Jak przeprowadzić audyt co, aby był skuteczny?

Jak zrobić to dobrze?

Audyt SEO powinien zawierać kompletną analizę strony internetowej pod względem jej historii, a także potencjału pozycjonowania. Na tym etapie wskazuje się elementy, które będą wymagały poprawy. Agencja SEO przedstawia w dokumencie klientowi także szczegółowy plan dalszych działań, do których celu powstaje audyt SEO. Jak zrobić to dobrze, aby na stronie pojawił się większy ruch generowany od użytkowników rzeczywiście zainteresowanych jej treścią i ewentualną ofertą? Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć przedstawiając krok po kroku, jak przeprowadzić audyt SEO z uwzględnieniem wszystkich jego elementów.

Co zawiera audyt SEO?

Pozycjonowanie strony internetowej, a szczególnie pozycjonowanie sklepu internetowego przy dużej konkurencji wiąże się ze sporymi kosztami. Klient, który pragnie podjąć współpracę z agencją ma prawo oczekiwać dokładnego planu konkretnych działań, a przede wszystkim szczegółowej analizy stanu obecnego. Jego ewentualne wątpliwości ma rozwiać właśnie audyt SEO. Co zawiera ten dokument? Omówmy po kolei wszystkie jego elementy.

Analiza konkurencji

Punktem wyjścia do rozpoczęcia audytu jest analiza konkurencji, która, co istotne, nie musi pokrywać się z konkurencją rynkową. W którym przypadku chodzi przede wszystkim o frazy kluczowe – niektóre z nich są bardzo silne, bo cieszą się ogromną popularnością w wyszukiwarce i mają bardziej uniwersalne znaczenie, co oznacza trudne wyzwanie dla pozycjonera i konieczność wykorzystanie dużego budżetu. Na tym etapie warto zastanowić się nad dalszą strategią – być może powinna ona obejmować koncentrację na innych frazach z dużym potencjałem, ale niekoniecznie dużą konkurencją.

Meta dane

Do metadanych należą:

  • meta description – krótki opis strony widoczny w wyszukiwarce
  • nagłówki –  przedzielające treść
  • znaczniki <strong> oraz <em> – wyróżniające frazy kluczowe
  • alt – alternatywny opis obrazków

Do tego grona dołącza się także title, czyli tytuł strony w wyszukiwarce, który nie zalicza się do metadanych, ale bywa często z nimi łączony. W największym skrócie, metadane powinny zawierać frazy kluczowe, na które pozycjonowana będzie strona. Title i description powinny z kolei zawierać określoną liczbę znaków.

Analiza treści na stronie

Pozycjonowanie stron firmowych, sklepów internetowych i innych witryn polega także na publikowaniu odpowiednich treści. Audyt SEO poddaję je analizie. Content musi być przyjazny i przydatny dla użytkownika, zachęcać do skorzystania z oferty lub dalszego śledzenia strony. Jednocześnie treść ma wpływ na pozycjonowanie, Dlatego wymaga optymalizacji z uwzględnieniem wykorzystywanych fraz kluczowych. Innymi słowy treść powinna być atrakcyjna zarówno dla czytelnika, jak i robotów Google. Bardzo poważnym błędem dotyczącym tworzenia contentu na stronie jest duplikacja treści. Każda zakładka musi być oryginalna – pod względem widoczności w wyszukiwarce jest to niezwykle ważne. Zduplikowane treści nie mają praktycznie żadnych szans na wysokie pozycje.

Analiza słów kluczowych

Powiązanym z analizą treści elementem audytu SEO jest analiza słów kluczowych. Pozycjoner dokonujący audytu powinien w pierwszej kolejności sprawdzić, na jakie frazy kluczowe witryna aktualnie wyświetla się w wynikach wyszukiwania. Kolejnym krokiem jest natomiast sprawdzenie, jakie frazy kluczowe mają wysoki potencjał i powinny wygenerować ruch na stronie, gdy rozpocznie się jej pozycjonowanie. Aktualne treści powinny zostać nimi wzbogacone, a nowe przygotowywane z ich uwzględnieniem.

Indeksowanie strony

Zdarza się, że strona, która dotychczas nie była pozycjonowana jest z różnych powodów niewidoczna w Google. W przypadku mniej rozbudowanych witryn może to dotyczyć całości, a w przypadku większych – jedynie niektórych podstron. Wówczas witryna jest praktycznie niewidoczna dla użytkowników.

Struktura URL

Przeprowadzając audyt co należy też poddać analizie strukturę URL na stronie. To bardzo ważne – uporządkowane tematycznie adresy są premiowane przez roboty Google kosztem losowych. Zresztą na ten fakt zwracają uwagę także użytkownicy. Dzięki uporządkowaniu w adresach URL łatwiej odnaleźć się na stronie.

Linkowanie strony

Na pozycję strony w wyszukiwarce wpływa nie tylko opublikowana na niej treść, ale również linki prowadzące do strony. Wartościowe przekierowania są doceniane przez Google i zdecydowanie poprawiają pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Brak jakościowych linków to istotny błąd.

Analiza elementów graficznych

Na pozycję strony w wyszukiwarce wpływa także charakterystyka grafik znajdujących się na witrynie. Oprócz tego, że każde z nich powinno posiadać opis alternatywny, istotną rolę odgrywa także rozmiar grafik i ich rozszerzenie. Te parametry mogą wpływać na ważną dla pozycji w wyszukiwarce szybkość ładowania się witryny.

Responsywność

Od pewnego czasu Google oceniając strony przykłada dużą wagę do ich responsywności. Strony internetowe, które są przyjazne użytkownikom urządzeń mobilnych mają zdecydowanie większe szanse na zajęcie wysokiej pozycji w wyszukiwarce. Tego elementu nie można pominąć w audycie.

Audyt SEO i co dalej?

Audyt SEO należy przeprowadzić, zanim jeszcze agencja rozpocznie pracę nad stroną. Jest on także konieczny, gdy pozycjoner przejmuje to zadanie po innej agencji. Właściciele stron powinni zdecydować się na niego również wówczas, gdy z niewiadomych przyczyn spada widoczność witryny w wyszukiwarce. Rzetelnie przeprowadzony audyt jest punktem wyjścia do dalszych prac.

This Post Has 0 Comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back To Top