skip to Main Content

Co to jest KPI? Praktyczne wskazówki.

Coraz częściej o KPI słychać nie tylko w dużych korporacjach, ale też agencjach marketingowych
czy mniejszych firmach. Błędnie przyjęte KPI mogą przyczynić się do spadku efektywności danej organizacji, ale też spowalniać tempo projektów. Prawidłowe określone wskaźniki pomagają osiągnąć wyznaczone cele. Co to jest KPI i kiedy go używać? W jakich obszarach sprawdzi się najlepiej? Podpowiadamy poniżej. 

KPI – co to znaczy?

Ten obco brzmiący skrót z języka angielskiego to Key Performance Indicators. W języku polskim KPI
są to kluczowe wskaźniki efektywności. Wskaźnik KPI wspiera osiąganie przez firmę celów zarówno strategicznych, jak i operacyjnych. Dodatkowo umożliwiaja on pozyskiwanie informacji
o podejmowanych działaniach oraz ułatwia podejmowanie decyzji zarządczych.

Jakie zatem powinny być dobre wskaźniki KPI?

  • Aktualne – monitorowane oraz mierzone z odpowiednią częstotliwością, aby w razie konieczności móc wprowadzać modyfikacje działań.
  • Proste – wskaźniki powinny być jednoznaczne, czyli tak samo zrozumiałe dla wszystkich
  • Mierzalne – inaczej mówiąc, posiadające jednoznaczny sposób pomiaru umożliwiający określenie wartości KPI.
  • Skonkretyzowane – powinny umożliwiać precyzyjne określenie celów, które chce się osiągnąć.
  • Istotne – odpowiadające założeniom firmy i pasujące do danego projektu.
  • Osiągalne – wyznaczone KPI muszą być możliwe do zrealizowania.
  • Nadzorowane – kontrolowane oraz koordynowane przez kadrę zarządzającą.

Wskaźniki efektywności – w jakich obszarach można z nich korzystać?

Wskaźnik KPI wykorzystywany może być w różnych obszarach takich jak logistyka czy obsługa klienta, jednak najczęściej używa się go w sprzedaży lub marketingu. Miejscem, w którym często korzysta się ze wskaźników efektywności jest na przykład agencja SEO. Można powiedzieć, że KPI, SEO i SEM są ze sobą powiązane, bo przecież trudno byłoby zmierzyć skuteczność kampanii bez dostępu do twardych danych. W takich sytuacjach z pomocą przychodzą właśnie wskaźniki KPI, które sprawdzą się wszędzie tam, gdzie chce się skutecznie zweryfikować efektywność podejmowanych działań.

Wskaźniki podzielić można na:

  • Jakościowe – bazujące na danych o charakterze opisowym
  • Ilościowe – czyli wyrażane przez liczbę
  • Wyprzedzające – przewidują to, co wydarzy się w przyszłości
  • Śledzące – mierzą to, co się już wydarzyło
  • Rezultatu – weryfikują rezultat podjętych działań

W różnego rodzaju projektach spotkać można się też ze wskaźnikami wejściowymi, wyjściowymi oraz procesowymi. Dobór wskaźników KPI zależny jest przede wszystkim od danych, które mają zostać zbadane.

KPI – co to jest w kontekście SEO?

KPI i SEO – co je łączy? Pozycjonowanie sklepów internetowych lub różnego rodzaju stron opiera się
na stworzonej przez agencję strategii, której efektywność można zmierzyć wykorzystując wskaźniki KPI. Jednym z głównych zadań SEO jest polepszanie pozycji fraz oraz słów kluczowych w organicznych wynikach wyszukiwania. Dlatego wskaźniki KPI SEO, które warto regularnie sprawdzać to na przykład:

  • Liczba fraz w top10 / top3
  • Organiczny ruch na stronie 
  • Liczba odsłon podstron
  • Liczba wejść z różnych źródeł

Dobór wskaźników zależeć będzie przede wszystkim od poznania celów biznesowych klienta. Dopiero znając najważniejsze cele, agencja SEO będzie mogła sprecyzować kluczowe wskaźniki efektywności kampanii SEO. W optymalizacji strategii pomocny może być również audyt seo, który pokazuje między innymi widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Jest on szczególnie przydatny na etapie tworzenia nowej strony internetowej i może zawierać wskazówki dla grafików lub programistów.
Ze sprzedażowego punktu widzenia pozycjonowanie strony firmowej umożliwia dotarcie do szerokiego grona odbiorców, co z kolei będzie wpływało na zyski firmy.
Jak wyznaczyć KPI?

Wspomniany wcześniej dobór wskaźników KPI zależy od rodzaju danych, które chce się zbadać.
Chcąc zweryfikować na przykład widoczność co dzieje się po tym jak użytkownik wejdzie na stronę firmy można sprawdzić korzystając z poniższych wskaźników:

  • Ruch organiczny – pokazuje, ile osób trafiło na stronę poprzez kliknięcie linku w naturalnych wynikach wyszukiwania. Warto wspomnieć, że najlepszym sposobem na zwiększenie ruchu organicznego w witrynie jest pozycjonowanie stron internetowych w wynikach wyszukiwania.
  • Współczynnik konwersji – niski oznacza brak interesujących treści lub nieprawidłowe frazy, słowa kluczowe.
  • Autorytet strony/ domeny – pokazuje jak dana witryna będzie konkurować w wynikach wyszukiwania

Wyznaczając KPI warto kierować się kilkoma uniwersalnymi krokami takimi jak:

  • Określenie celu, który nie koliduje z innymi celami
  • Wybór wskaźnika zgodnego z przyjętym wcześniej celem
  • Przewidywanie sposobów manipulacji wskaźnikiem
  • Weryfikacja czy wskaźnik opiera się na danych stałych i regularnych czy zmiennych
    cyklicznie
  • Określenie formatów i procedur zbierania danych
  • Definiowanie formuły wyliczania wskaźnika
  • Wyliczenie wskaźnika i analiza zgodności z celem.

KPI, co to jest? Po zapoznaniu się z powyższymi wskazówkami, odpowiedź na to pytanie z pewnością nie będzie już problemem.

This Post Has 0 Comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back To Top