skip to Main Content

TOP10 trików w wyszukiwarce, czyli jak szukać w Google?

Każdy internauta praktycznie codziennie korzysta z wyszukiwarki Google. Wyszukiwanie w Google stanowi klucz do znalezienia dowolnych informacji. Zdarza się, że poszukujemy bardzo precyzyjnych danych, które z kolei są na tyle niszowe, że próżno szukać ich na pierwszych stronach. Nawet tradycyjne wyszukiwanie zaawansowane pozwalające na wybór języka, skupienie na wszystkich słowach obecnych we frazie czy dowolnych wyrazach bywa niewystarczające. Jak wyszukiwać w Google szukając bardzo szczegółowych informacji? Oto garść porad i trików, dzięki którym szukanie zaawansowane nabierze zupełnie nowego wymiaru.

1.      Wyszukiwanie zaawansowane z wyłączeniem fraz

Paradoksalnie wyszukiwanie w Google staje się trudniejsze, gdy mamy do czynienia z popularnymi frazami o wielu znaczeniach, a tym bardziej, kiedy do gry wkraczają jeszcze nazwy własne. Posłużymy się przykładem słowa „zachęta”. Z pewnością nie należy ono do popularnych w wyszukiwarce, ale może się zdarzyć, że zależy nam na znalezieniu choćby jego precyzyjnej definicji. Problem w tym, że pierwsze miejsca w wyszukiwarce będą zarezerwowane dla Warszawskiej Narodowej Galerii Sztuki o nazwie Zachęta. W takich sytuacjach z pomocą przychodzi wyszukiwanie zaawansowane w postaci wykluczania fraz. Oprócz słowa „zachęta”, należy wpisać niechciane frazy, takie jak „galeria”, „sztuka” czy „muzeum” poprzedzając je bez spacji minusem.

2.      Wyszukiwanie zaawansowane fraz występujących w treści

Szukając wyczerpujących informacji na dany temat kierujemy swoją uwagę ku tekstom wysyconych daną frazą. Problem w tym że wyszukiwanie w Google promuje również strony, gdzie dana fraza znajduje się w metadanych, a niekoniecznie w tekście. Problem ten można rozwiązać poprzez wyszukiwanie zaawansowane korzystając z operatora allintext: umieszczając wybraną frazę bezpośrednio po dwukropku.

3.      Szukanie zaawansowane fraz występujących w adresie

Odmiennym rozwiązaniem jest skupienie się na frazach występujących w adresie. Takie wyszukiwanie zaawansowane może okazać się przydatne, jeśli zależy nam na ściśle sprecyzowanej tematyce strony, które została zawarta w nazwie. Dobrym przykładem będzie fraza „sport”. W tym przypadku należy poprzedzić ją operatorem allinurl: (przykładowo: allinurl:sport).

4.      Jak wyszukiwać w Google z pomocą operatora „or”?

Operator „or” stanowi przydatne narzędzie, jeżeli nie jesteśmy pewni celu poszukiwań. Załóżmy, że zależy nam na znalezieniu hotelu odwiedzonego bardzo wiele lat temu, jednak nie pamiętamy, czy znajdował on się w Gdyni czy w Gdańsku. Wprowadzenie do wyszukiwarki samej nazwy hotelu może okazać się nieskuteczne ze względu na obiekty o zbliżonej nazwie znajdujące się w całym kraju, a być może na całym świecie. W takim przypadku w wyszukiwarce należy umieścić nazwę hotelu, a następnie Gdynię i Gdańsk przedzielone operatorem „or”. Google zaprezentuje wyniki z obu wyszukiwań. W niektórych przypadkach czynność bywa zbędna, ponieważ wyszukiwarka promuje popularne podobne wyszukiwania. Jeżeli hotelu o takiej nazwie nie byłoby w Gdyni, a znajdował się w Gdańsku, prawdopodobnie użytkownik może liczyć na podpowiedź.

5.      Wyszukiwanie zaawansowane podobnych stron

Na bardzo przydatne podobne wyszukiwania możemy również liczyć szukając stron o określonej tematyce. Wczujmy się na chwilę w sytuację osoby uczącej się języka koreańskiego, który jest dość niszowy. Gdy uda się znaleźć ciekawą witrynę na ten temat, następnie można poszukać stron o zbliżonej treści poprzez użycie operatora „related:”, po którym należy wpisać adres strony stanowiącej wzór.

6.      Wyszukiwanie zaawansowane z użyciem cudzysłowu

Warto wiedzieć, że ciąg słów będzie zwykle przez wyszukiwarkę Google domyślnie traktowany jako fraza. Jeśli jednak chcemy zyskać pewność, że tak się stanie, frazę należy umieścić w cudzysłowie. Dzięki temu wyszukiwanie ograniczy się wyłącznie do stron, które zawierają frazę w dokładnie takiej postaci. Rozwiązanie może okazać się przydatne, kiedy pragniemy wrócić do czytanego wcześniej artykułu, lecz nie pamiętamy gdzie się znajdował, za to jesteśmy w stanie odtworzyć jego krótki fragment.

TIP1: Agencja SEO i specjaliści w niej pracujący wykorzystują cudzysłów szukając zduplikowanego contentu, który może zagrażać witrynie nałożeniem kary przez wyszukiwarkę Google.

7.      Wyszukiwanie zaawansowane ograniczone do określonej strony

Zdarza się, że strony internetowe bogate w treść, jednocześnie cechują się słabą nawigacją i ograniczoną możliwością dokładnego wyszukiwania informacji. Wtedy z pomocą przychodzi wyszukiwarka Google. Przed wyszukiwana frazę należy umieścić operator „site:” oraz adres strony, którą zamierzamy przeszukać. Rozwiązanie sprawdza się w przypadku obszernych blogów.

TIP2: Również ten operator jest często wykorzystywany przy pozycjonowaniu stron internetowych. Przykładowo jeśli chcemy znaleźć wszystkie podstrony wokół konkretnego zagadnienia, lub zawierające konkretną frazę- wtedy można połączyć wyszukiwanie przy użyciu cudzysłowu i komendy site:.

8.      Szukanie zaawansowane niekompletnych fraz

Ludzka pamięć bywa zawodna, między innymi w kwestii tytułów książek, filmów czy piosenek. Gdy nie mamy pewności, jak nazywało się konkretne dzieło, zamiast zapomnianego fragmentu frazy wystarczy umieścić w zapytaniu znak *. Google świetnie poradzi sobie z tym wyzwaniem.

9.      Wyszukiwanie zaawansowane z pomocą hasztagów

Hasztagi w dużej mierze zmieniły internet. Ułatwiają znacząco poruszanie się po mediach społecznościowych. Informacji związanych z popularnymi hasztagami możemy również wyszukiwać z pomocą wyszukiwarki Google. Wybrane hasło wystarczy oczywiście poprzedzić znakiem #. Zaletą tej metody jest dostęp z poziomu wyszukiwarki do wszystkich popularnych mediów społecznościowych jednocześnie.

10. Wyszukiwanie określonych plików

Niekiedy zależy nam na znalezieniu informacji znajdujących się w plikach o określonym rozszerzeniu – przede wszystkim dokumentach pdf czy doc. To dobry sposób, aby zyskać szybszy dostęp do badań i raportów. Wybraną frazę poprzedzamy wówczas operatorem „filetype:”, po dwukropku umieszczając bez spacji rozszerzenie pliku.

Dzięki tym w większości słabo znanym trikom wyszukiwanie zaawansowane w Google przebiega jeszcze sprawniej!

Mateusz Malinowski

Posiadam doświadczenie w prowadzeniu ponad 100 projektów SEO. Zajmuję się tworzeniem kompleksowych strategii SEO, zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym oraz audytami, rekomendacjami content marketingowymi, czy procesem linkbuilding’u.

Ponadto wierzę, że dobry klient to klient świadomy, dlatego z przyjemnością dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniem w trakcie szkoleń i meet up'ów.

This Post Has 0 Comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back To Top