skip to Main Content

Jak wybrać frazy kluczowe, które przełożą się na konwersję?

Marki i sklepy internetowe, które chcą być widoczne w sieci prowadzą aktywne i regularne działania SEO. Pozycjonowanie strony przynosi ogromne korzyści, ale bardzo łatwo „przepalić” budżet poprzez źle dobraną strategie SEO. Na pierwszym etapie należy wybrać frazy kluczowe, które pomogą zwiększyć widoczność strony i będą dopasowane do naszych odbiorców. Czym dokładnie są słowa kluczowe? W jaki sposób się dzielą i jak optymalnie je wybrać?

Czym są słowa kluczowe w pozycjonowaniu stron?

Słowa lub frazy kluczowe to wyrazy (jeden lub kilka) wpisywane w wyszukiwarce przez internautów, którzy w ten sposób pragną znaleźć interesujące ich informacje. Niekiedy są to pojedyncze wyrazy, w innych przypadkach pytania, a kiedy indziej ciąg wyrazów, na przykład opisujący szczegóły dotyczące poszukiwanego przedmiotu. Tak dzieje się najczęściej w przypadku internetowych zakupów, gdy klient ma sprecyzowane oczekiwania.

Dawniej optymalizacja tekstu pod kątem SEO polegała przede wszystkim na odpowiednim nasyceniu go frazami kluczowymi i linkowaniu. Dziś każda dobra agencja SEO wie, że takie podejście nie wystarczy, a efekt może być wręcz odwrotny od zamierzonego. Pozycjonowanie stron internetowych jest poprzedzone dokładną analizą fraz kluczowych, a jeśli chodzi o samą treść, ogromną rolę odgrywa jej jakość z punktu widzenia odbiorcy. Dlatego coraz więcej firm stawia na content marketing. Z kolei pozycjonowanie sklepów internetowych w dużej mierze opiera się na przygotowaniu wartościowych opisów, które oczywiście będą zawierały także odpowiednie słowa kluczowe.

Na jakie kategorie dzielą się frazy kluczowe

Frazy kluczowe dzielimy na kilka kategorii. Podział nie ma charakteru wyłącznie porządkowego. Okazuje się, że poszczególne typy internautów korzystają z nieco innych słów kluczowych. Dlatego te informacje należy wziąć pod uwagę przeprowadzając audyt SEO, aby pozycjonowanie stało się jeszcze bardziej efektywne. Słowa kluczowe mogą mieć charakter informacyjny, kiedy odbiorca chce jedynie zdobyć wiedzę lub marketingowy, gdy chodzi o produkty i usługi. W tym drugim przypadku słowa kluczowe podzielić możemy na przynajmniej 4 kategorie:

·         Frazy kluczowe brandowe

Ten rodzaj słów kluczowych związany jest ściśle z konkretną marką. Użytkownik wpisuje je po to, aby trafić na określoną witrynę lub na przykład zdobyć informacje o danej firmie lub marce. Tworząc pozycjonowanie stron firmowych warto zadbać między innymi właśnie o te frazy kluczowe.

·         Słowa kluczowe regionalne

Frazy kluczowe regionalne zgodnie ze swoją nazwą uwzględniają także lokalizację geograficzną. O ile prowadząc sklep internetowy trzeba pamiętać, że niekoniecznie będą one miały znaczenie ze względu na ogólnokrajowy lub międzynarodowy zakres oferty, o tyle są bardzo istotne w przypadku usług. Internauta, który potrzebuje serwisu rowerowego, weterynarza dla swojego pupila czy dobrego fryzjera w okolicy, poda w wyszukiwarce nazwę miejscowości, dzielnicy, a nawet ulicy w przypadku większych miast.

·         Słowa kluczowe ogólne (generyczne)

W tej grupie znajdują się słowa kluczowe składające się zazwyczaj z jednego lub dwóch wyrazów mające bardzo ogólny charakter, a nie sprecyzowany. Najczęściej wpisują je konsumenci, którzy dopiero dokonują rozeznania na rynku wśród dostępnych ofert i możliwości. Warto więc, by tego rodzaju słowa kluczowe prowadziły internautę do treści content marketingowych, które pomogą mu w podjęciu decyzji, lub podstron kategorii w przypadku sklepów internetowych. Z drugiej strony tego rodzaju frazy kluczowe są dość popularne i niekiedy kosztowne, a ścieżka zakupowa jest w tym przypadku dłuższa.

·         Frazy kluczowe long tail

Frazy kluczowe długoogonowe, czyli long tail składają się z dłuższego ciągu wyrazów, w postaci którego potencjalny klient dokładnie opisuje swoje oczekiwania i potrzeby. Zazwyczaj oczekuję więc szybkiego znalezienia odpowiedniego produktu, bo jest nastawiony na zakup. Niekiedy frazy kluczowe na długi ogon mają także formę pytań.

Jak wybrać optymalne słowa kluczowe?

Dziś podstawą pozycjonowania strony jest SEO copywriting, który powinien się opierać na wartościowych treściach jak i przemyślanym doborze fraz kluczowych. Jakimi kryteriami się kierować? Warto stawiać na jakość, a nie tylko ilość. Oznacza to w praktyce, że jeśli słowa kluczowe nie do końca pokrywają się z proponowaną treścią lub produktem, mimo ich popularności współczynnik konwersji będzie niski.

Warto unikać zbyt dużego nasycenia frazami kluczowymi, jak również nie przesadzać z liczbą pojedynczych fraz, które będą się powtarzać w tekście. Przeoptymalizowany content nie będzie dobrze rankował w wynikach wyszukiwania. W tym kontekście dobrą strategią będzie priorytetyzacja, czyli wybór fraz, które są najistotniejsze dla konwersji, a nie tylko luźno związane z tematem.

Jakie narzędzia pomagają wybierać frazy kluczowe?

Wybierając frazy kluczowe można skorzystać z ogólnodostępnych narzędzi, które znacznie ułatwiają zadanie. Oto najpopularniejsze spośród nich:

·         Senuto

Jednym z ciekawszych narzędzi do analizy fraz kluczowych jest Senuto. Jego użytkownicy mogą liczyć na potencjał pozycjonowania sprawdzanych słów, popularność wyszukiwań w poprzednich miesiącach czy propozycje long tail. Narzędzie można wypróbować za darmo przez dwa tygodnie.

·         Ahrefs

Ahrefs to narzędzie, które pozwala nie tylko znaleźć odpowiednie frazy kluczowe, ale także analizować daną witrynę pod kątem linkowania i ruchu.

·         Keyword Planner Google

Keyword Planner przygotowany przez Google pozwala sprawdzić wyniki klikalności w reklamy utworzone na dane frazy kluczowe. Oprócz tego, użytkownik zyskuje listę podobnych fraz, średnią miesięczną liczbę wyszukiwań i podpowiedź dotyczącą sugerowanej stawki.

·         Übersuggest

Übersuggest stanowi dobry sposób na sprawdzenie częstotliwości wpisywania przez użytkowników konkretnych fraz kluczowych za darmo.

Mateusz Malinowski

Posiadam doświadczenie w prowadzeniu ponad 100 projektów SEO. Zajmuję się tworzeniem kompleksowych strategii SEO, zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym oraz audytami, rekomendacjami content marketingowymi, czy procesem linkbuilding’u.

Ponadto wierzę, że dobry klient to klient świadomy, dlatego z przyjemnością dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniem w trakcie szkoleń i meet up'ów.

This Post Has 0 Comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back To Top