skip to Main Content

Czym różni się protokół HTTP od HTTPS?

Przyglądając się adresowi strony internetowej w przeglądarce zazwyczaj możemy dostrzec poprzedzający właściwy adres ciąg znaków HTTP czy HTTPS. Większość użytkowników nie zastanawia się nad ich znaczeniem, ponieważ pojawiają się one w przeglądarce automatycznie. Zazwyczaj protokół HTTPS lub HTTP zauważamy dopiero, gdy przyklejamy pełny link do adresu strony. Czym w rzeczywistości jest protokół HTTPS lub HTTP. Jak wykorzystanie jednego z nich wpływa na bezpieczeństwo danych? Która opcja będzie lepsza dla nowej strony internetowej – HTTP czy HTTPS, a która lepiej wpłynie na jej pozycjonowanie? Wyjaśniamy!

Czym jest protokół HTTP,, który można dostrzec w adresie strony internetowej?

Zacznijmy od tego, czym jest protokół HTTP. Hypertext Transfer Protocol pozwala na przesyłanie danych pomiędzy serwerem, na którym są one gromadzone, a klientem, jaki zapewnia do niego dostęp – przeglądarką. To właśnie HTTP czy HTTPS sprawiają, że widzimy strony internetowe w określonym kształcie. Dane pobierane poprzez protokół HTTP nie są archiwizowane w przeglądarce, dlatego przy każdym uruchomieniu strony muszą zostać wczytane z serwera od początku. Za przyspieszenie tego procesu odpowiadają dobrze wszystkim znane pliki cookies. Istnieje pewna wada, którą posiada protokół HTTP, a HTTPS – alternatywny wobec niego – jest jej pozbawiony. Dane transferowane pomiędzy przeglądarką internetową a serwerem nie są w żaden sposób zabezpieczone, co sprawia, że mogą trafić w niepowołane ręce.

Czym jest protokół HTTPS, czyli zmodyfikowana wersja protokołu HTTP?

Protokół HTTPS stanowi odpowiedź na ten problem, co dobrze obrazuje jego angielskojęzyczna nazwa – Hypertext Transfer Protocol Secure. Protokół HTTPS jest po prostu zabezpieczoną wersją HTTP. Na czym polega różnica, ze względu na którą HTTPS możemy uznać za bezpieczny, a HTTP nie? Połączenie pomiędzy przeglądarką a serwerem jest w tym przypadku dobrze zaszyfrowane certyfikatem SSL bądź certyfikatem TSL.

Jak zaimplementować na swojej stronie protokół HTTPS?

Aby zaimplementować na swoją witrynę protokół HTTPS, w pierwszej kolejności należy wykupić tę usługę, co wiąże się z kosztem przynajmniej kilkudziesięciu złotych rocznie. Jednak biorąc pod uwagę korzyści, do których niebawem przejdziemy, a także różnice pomiędzy protokołem HTTP a HTTPS, taka inwestycja dla wielu właścicieli stron powinna okazać się kluczowa. Ponadto, pliki strony i niektóre zewnętrzne narzędzia, w tym Google Analytics będą potrzebowały dodatkowego skonfigurowania. Nowa witryna będzie wymagała stworzenia przekierowań, jeżeli poprzednia wersja była w jakikolwiek sposób pozycjonowana. W przeciwnym razie strona może utracić swoje pozycje w wyszukiwarce, co dla właściciela oznacza stratę pieniędzy. Nie każdy dysponuje odpowiednią wiedzą, aby dokonać tej modyfikacji na własną rękę, jednak wówczas z pomocą przyjdzie agencja SEO.

HTTP czy HTTPS – który protokół lepiej wpływa na pozycjonowanie strony internetowej?

Pozycjonowanie stron internetowych to bardzo ważne zagadnienie w kontekście pytania, czy warto zdecydować się na protokół HTTP czy HTTPS, a także na czym polegają dodatkowe różnice pomiędzy HTTP a HTTPS. W Google nie od dziś kładzie się ogromny nacisk na bezpieczeństwo danych, dlatego firma nie ukrywa, że modelem przestarzałym jest protokół HTTP, a HTTPS stanowi rozwiązanie promowane. Zastosowany protokół HTTPS teoretycznie pozytywnie wpływa na ranking strony, a tym samym na jej pozycję zajmowaną w wyszukiwarce. Ciężko jednak jednoznacznie określić, że wdrożenie certyfikatu SSL poprawi pozycje fraz.

Jeśli jednak w grę wchodzi pozycjonowanie stron firmowych, podobnie jak pozycjonowanie sklepów internetowych, pytanie, co wybrać: HTTP czy HTTPS jest bezzasadne. Zdecydowanie lepiej sprawdzi się bowiem protokół HTTPS. Tym bardziej, że Chrome oznacza strony bez SSL jako niezabezpieczone, co może negatywnie wpłynąć na konwersję.

HTTP a HTTPS – jacy użytkownicy powinni zdecydowanie wybrać drugą opcję?

Jednak nie tylko korzyści związane z pozycjonowaniem sprawiają, że wdrożenie nowocześniejszego, zabezpieczonego protokołu jest rozwiązaniem korzystnym. Internauci odwiedzający strony wykorzystujące HTTP coraz częściej spotykają się z ostrzeżeniami o niebezpiecznym połączeniu, co w naturalny sposób zniechęca ich do danej witryny. Protokół HTTPS stanowi obowiązkowe rozwiązanie, dla sklepów internetowych, banków, porównywarek ubezpieczeniowych i wszystkich przedsiębiorstw oraz instytucji, których klienci bądź interesanci pozostawiają na stronie swoje dane osobiste. Prawodawstwo związane z RODO praktycznie rozszerza ten obowiązek na kolejną grupę właścicieli stron internetowych. Przyszłość zdecydowanie należy do nowocześniejszego i bezpiecznego protokołu HTTPS.

Mateusz Malinowski

Posiadam doświadczenie w prowadzeniu ponad 100 projektów SEO. Zajmuję się tworzeniem kompleksowych strategii SEO, zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym oraz audytami, rekomendacjami content marketingowymi, czy procesem linkbuilding’u.

Ponadto wierzę, że dobry klient to klient świadomy, dlatego z przyjemnością dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniem w trakcie szkoleń i meet up'ów.

This Post Has 0 Comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back To Top