Link building w SEO – czy linki wpływają na pozycjonowanie?
Skuteczne SEO opiera się na dwóch obszarach. Pierwszy i bardziej oczywisty to wszystkie działania optymalizacyjne w obrębie samej witryny. Chodzi między innymi o przygotowanie odpowiednich treści, które znajdą się na stronie i będą atrakcyjne dla klientów oraz botów Google. Nie wolno jednak zapominać, że drugim kluczem do sukcesu są działania off-page. Link building, na którym przede wszystkim polega ten drugi obszar ma oczywiście ogromny wpływ na pozycjonowanie strony lub sklepu. Na czym dokładnie polega link building? Jak wyszukiwarka traktuje SEO link? Jak poprowadzić wartościowe linkowanie witryny?
Na czym polega link building?
Link building to działanie równie istotne jak optymalizacja strony. Nieprzypadkowo na temat linkowania przeprowadza się obecnie odrębne szkolenia SEO. W najbardziej ogólnym ujęciu link building to szereg działań, które prowadzą do pozyskania hiperłącza na pozycjonowaną witrynę lub sklep ze stron zewnętrznych. Linkowanie odbywa się poprzez dystrybucję treści na portalach zewnętrznych i zawarty w nich SEO link.
Jak roboty Google odczytują linkowanie?
Link building, podobnie jak tworzenie wartościowych treści, służy oczywiście użytkownikom, ale po sieci SEO linków poruszają się także roboty Google. Jeśli chodzi o pozycjonowanie sklepów internetowych i innych witryn, zasada działania linków jest dość prosta- z założenia można je postrzegać jako rekomendacje.
Dziś jest tak przynajmniej częściowo, ale jednocześnie za znaczną część linkowania odpowiada agencja SEO zajmująca się pozycjonowaniem. Oczywiście im więcej takich rekomendacji, tym strona ma szansę znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania. Warto jednak pamiętać, że nie liczy się wyłącznie liczba pozyskanych linków, a przede wszystkim ich jakość. Dlatego chcąc pozycjonować stronę, należy zadbać o to, aby linkowanie odbywało się przede wszystkim z wartościowych stron.
Niegdyś link building dało się w dużej mierze przeprowadzić w sposób automatyczny wykorzystując specjalne narzędzia. Obecnie algorytmy Google są bardzo czułe na takie rozwiązania i łatwo wykrywają masowe linkowanie o podejrzanym charakterze. Dlatego dziś skuteczny link building jest najczęściej efektem autentycznych, klasycznych działań marketingowych zmierzających do promocji strony. Pozycjonowanie stron firmowych i innych witryn stało się nieco trudniejsze i droższe, ale dzięki temu w sieci przebijają się przede wszystkim najbardziej wartościowe dla użytkowników treści.
Jak tworzyć wartościowy link building?
Radykalna polityka Google sprawia, że linkowanie musi być tworzone w sposób bardzo przemyślany, aby nie wzbudzać podejrzeń ze strony botów. Najważniejsze jest zachowanie odpowiednich proporcji i dywersyfikacja linków. Równowaga powinna istnieć pomiędzy linkami wewnętrznymi i zewnętrznymi, pomiędzy SEO linkami tekstowymi a graficznymi, a także pomiędzy brandowymi i zakotwiczonymi we frazach kluczowych.
Obecnie z pojęciem link building ściśle wiąże się content marketing. Nacisk kładzie się na wartościowe treści i właśnie z takich źródeł najbardziej opłaca się pozyskiwać linkowanie. Wbrew pozorom aktywne działania content marketingowe na własnej witrynie nie sprawiają jednak, że automatycznie pozyskuje ona wyraźnie więcej linków w sposób naturalny.
Warto w związku z tym zadbać o linki prowadzące ze stron, które również są uznawane przez Google za wartościowe i zajmują wysokie pozycje w wyszukiwaniach, a ich właściciele rzadko tworzą SEO linki bezinteresownie.
Skąd pozyskiwać wartościowe przekierowania?
Warto pamiętać, że nie wszystkie linki wpływają bezpośrednio na pozycjonowanie strony. Część z nich to linkowanie nofollow, czyli takie, które z założenia nie przyczynia się do wzrostu wartości strony. Z tego typu przekierowań nie powinno się zupełnie rezygnować, bo Google docenia naturalny charakter link building, czyli równowagę zachowaną pomiędzy linkami nofollow i dofollow. Do linków typu nofollow zaliczają się pochodzące z komentarzy na blogach i forach.
Dziś link building jest zdecydowanie bardziej niż dawniej bliższy pracy marketera, a nawet specjalisty PR, którzy dbają o publikowanie odpowiednich informacji na temat produktów, usług i marek. Tym bardziej linkowanie, podobnie jak całą aktywność SEO warto powierzyć zaufanej agencji.