skip to Main Content

Crawl budget – co to jest?

Współczesny świat ceni sobie wygodę i szybkość działania, dlatego coraz więcej firm przenosi swoje usługi do sieci. Wtedy głównym celem staje się widoczność witryny internetowej szczególnie w organicznych wynikach wyszukiwania. Widoczność strony zależy nie tylko od dobrze dopasowanej strategii SEO, ale też od wielu innych czynników, w tym od jej obecności w indeksie Google. Co to dokładnie oznacza? Wyjaśniamy poniżej.


Crawl budget – definicja

Nawet w centrum pomocy wyszukiwarki Google nie można znaleźć jednej definicji, która w pełni tłumaczyłaby określenie crawl budget. Najprościej rzecz ujmując jest to liczba podstron w obrębie jednej domeny, którą roboty indeksujące są w stanie odwiedzić podczas pojedynczej wizyty na stronie. Im lepiej dana witryna spełniać będzie kryteria Google, tym wyżej pojawi się w wynikach wyszukiwania, a tym samym będzie częściej odwiedzana. Indeksowanie jest kosztowne, dlatego crawl googlebota ma ograniczoną liczbę stron, jaką może zaindeksować w ciągu jednego dnia. Istotne jest więc, aby planując tworzenie czy pozycjonowanie strony firmowej zadbać o jej dobre zoptymalizowanie, co ułatwi pracę botów.

Z czego składa się crawl budget?

Parametry, które wchodzą w skład crawl budget to:

  • Crawl rate limit – inaczej limit współczynnika indeksacji, określa częstotliwość z jaką indeksowana jest konkretna domena. Dzięki temu nie zmniejsza się wydajność witryny.
    Nie bez znaczenia jest też crawl health, czyli wszystkie czynniki techniczne, które wpływają na zwiększenie limitu indeksacji np. czas odpowiedzi serwera, szybkość ładowania strony itp.
  • Crawl demand – inaczej popyt. Ważne jest, aby treści dostarczane użytkownikom danej witryny były aktualne. Im częściej zmieniane są treści na stronie i im bardziej wartościowe są dla użytkowników, tym większa szansa, że crawl googlebot chętnie ją zaindeksuje. Roboty unikają serwisów, w których niewiele się dzieje.

Crawl budget a SEO?

Nie wszyscy wiedzą, że crawl googlebot również zwraca uwagę na treści zawarte na stronie. To w jaki sposób zakwalifikuje on daną witrynę zależy przede wszystkim od jej zawartości w tym adresu URL, nagłówków i treści. Dlatego każda agencja SEO i specjaliści zajmujący się tą dziedziną zwracają uwagę na odpowiednie optymalizowanie treści na stronie, w tym kluczowe frazy, ale też unikalny content. Jego duplikacja może bowiem znacząco ograniczyć widoczność strony w wyszukiwarce. Oprócz treści niezwykle ważne dla botów są również obrazy, dlatego warto zadbać o odpowiedni format plików graficznych. Pozycjonowanie sklepów internetowych czy innych stron ma na celu podniesienie jej pozycji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Jednak, aby w pełni wykorzystać potencjał googlebotów w indeksowaniu witryny należy zwrócić uwagę na indeksowanie nie tylko strony głównej, ale również podstron. Nawet najlepszej jakości treści nie dotrą do użytkowników, jeżeli nie zostaną zaindeksowane. Dlatego ważne jest, aby crawl budget był dobrze zarządzany.

Jak zarządzać budżetem indeksowania?

Chociaż nie można kontrolować wysokości crawl budget, to można zadbać o jego odpowiednią optymalizację. Na budżet indeksowania wpływa wiele różnych czynników, istotne jest, aby zadbać
o właściwą strukturę witryny i zwracać szczególną uwagę na:

  • URL – adresy, które nie zawierają wartościowych treści można zablokować, aby uniknąć zbędnego wykorzystywania crawl budget. Adresy niedostępne dla botów można określić
    w pliku robots.txt, a następnie umieścić go w głównym katalogu domeny.
  • Szybkość ładowania strony – długi czas oczekiwania na odpowiedź serwera może znacząco utrudniać indeksowanie.
  • Błędy 404 – strony zawierające duże ilości błędów mogą bardzo długo oczekiwać na zaindeksowanie. Im więcej przekierowań tego typu, tym dłużej roboty indeksowania będą przechodziły pomiędzy poszczególnymi stronami w obrębie jednej witryny.
  • Niewłaściwe przekierowania – ważne jest, aby sprawdzić poprawność przekierowań w danym serwisie internetowym.
  • Duplicate content – wspomniane wyżej zduplikowane treści mogą zostać uznane przez roboty indeksujące, za mało wartościowe dla użytkowników.

Chcąc uniknąć powyższych błędów warto wykonać audyt SEO, który nie tylko poprawi widoczność witryny w wynikach wyszukiwania, ale też umożliwi jej optymalizację w celu osiągania lepszych rezultatów indeksowania strony przez boty.

Jak zatem dobrze wykorzystać crawl budget?

Poniżej lista cech, która sprawia, że strona jest bardziej atrakcyjna i dostępna dla robotów indeksowania:

  • Aktualne i dobre jakościowo treści
  • Aktualna mapa strony
  • Linkowanie zewnętrzne wysokiej jakości
  • Możliwość indeksowania
  • Funkcjonalność i szybkość
  • Brak spamu

Warto pamiętać, że crawl budget będzie miał większe lub mniejsze znaczenie w zależności od wielkości posiadanego serwisu. Im większy serwis, tym bardziej istotny będzie budżet indeksowania.
Ważne jest, aby zoptymalizować stronę w taki sposób, żeby crawl googlebot mógł ją łatwo znaleźć
i się po niej poruszać. Stosując się do powyższych wskazówek można zadbać o odpowiednie zarządzanie budżetem oraz wykorzystanie potencjału botów.

Mateusz Malinowski

Posiadam doświadczenie w prowadzeniu ponad 100 projektów SEO. Zajmuję się tworzeniem kompleksowych strategii SEO, zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym oraz audytami, rekomendacjami content marketingowymi, czy procesem linkbuilding’u.

Ponadto wierzę, że dobry klient to klient świadomy, dlatego z przyjemnością dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniem w trakcie szkoleń i meet up'ów.

This Post Has 0 Comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back To Top