skip to Main Content

Jak pisać teksty SEO? Top5 zasad!

Teksty SEO – co to takiego? Pozycjonowanie stron internetowych nie jest możliwe bez wzbogacenia ich o treści przyjazne zarówno odbiorcom, jak i robotom Google. Teksty SEO nierzadko bywają niestety bagatelizowane, a ich konstrukcja sprowadza się przede wszystkim do wysycenia treści wybranymi frazami kluczowymi. To spory błąd. Content marketing i teksty SEO jeszcze nigdy nie były ze sobą tak ściśle połączone jak obecnie. Nie da się skutecznie pozycjonować strony bez wartościowego tekstu. Z kolei nawet najlepszy content nie przebije się w sieci bez optymalizacji pod SEO i pozycjonowania witryny. Jak pisać teksty SEO, aby zapewniały wysokie miejsca w wyszukiwarce, a jednocześnie autentycznie angażowały odbiorców?

#1 Twórz wartościowe teksty SEO z myślą o odbiorcach

Tworząc treści na swoją stronę internetową w pierwszej kolejności pomyśl o odbiorcach, a dopiero później zoptymalizuj teksty SEO. Co to oznacza w praktyce? Jeśli skupisz się na optymalizacji, teksty SEO mogą nie spełnić swojej funkcji. Ruch wygenerowany na stronie niekoniecznie przełoży się bowiem na wymierne korzyści, takie jak sprzedaż, pozyskiwanie leadów, czy promocja własnej marki. Poza tym, algorytmy Google działają coraz bardziej doskonale i są w stanie rozpoznawać treści potencjalnie atrakcyjne dla czytelników, a następnie je promować.

Zanim zaczniesz zastanawiać się, jak pisać teksty SEO, pomyśl o content marketingu. Poznaj swoich potencjalnych klientów i postaraj się dostarczyć im dokładnie to, czego oczekują – odpowiedzi na swoje pytania! Teksty SEO powinny przykuwać uwagę odbiorcy już od wprowadzenia, a nawet tytułu. Spraw, aby czytelnik miał chęć dotrwać do kolejnych akapitów, gdzie znajdzie oczekiwaną wiedzę lub rozwiązanie własnego problemu.

#2 Twórz teksty SEO poprzedzone analizą konkurencji

Jak pisać teksty SEO, aby szybko wskoczyły na wysokie miejsca w wyszukiwarce? Dobrą praktykę stanowi przyjrzenie się poczynaniom konkurencji. Strony, które zajmują najwyższe pozycje z pewnością posiadają dopracowane teksty SEO. Przyjrzyj się panującym trendom. Sprawdź, jaką formę przekazu wybierają twoi konkurenci. Poradniki, blog, rozbudowane opisy produktów, infografiki. Jednak praca odtwórcza z pewnością nie sprawi, że na twojej stronie pojawiają się najlepsze teksty SEO. Co to znaczy?

Obserwuj konkurencję nie po to, aby ją naśladować, lecz by ją zdystansować. We własnym content marketingu uwzględnij dodatkowo informacje, które nie znalazły się na konkurencyjnych stronach. Twoje teksty SEO staną się najlepszym źródłem wiedzy w sieci.

#3 Unikaj duplikacji treści

Bardzo podstawowym błędem jest kopiowanie treści, jeśli chodzi o teksty SEO. Co to za praktyka? W skrajnym przypadku identyczny wpis ląduje na różnych adresach URL. Google szybko rozpoznaje takie strony jako duplicate content (duplikacja treści). Oznacza to niestety, że mają one znacznie ograniczone szanse na dobre pozycje. Oczywiście taki błąd najczęściej popełnia osoba niedoświadczona i nie wiedząca, jak pisać teksty SEO. Zdarza się jednak, że wystarczy stosunkowo krótki fragment tekstu zbliżony do już opublikowanego w sieci, by roboty Google zakwalifikowały treść jako duplicate content.

SEO copywriting to w pewnym sensie sztuka sprawnego posługiwania się synonimami, formułowania tych samych wypowiedzi na różne sposoby przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej wartości tekstu. W tym kontekście szczególnym wyzwaniem bywa pozycjonowanie sklepów internetowych, gdzie liczbę produktów mierzy się w tysiącach. Oznacza to konieczność stworzenia tak wielu unikalnych opisów dotyczących niejednokrotnie bardzo zbliżonych do siebie SKU. Agencja SEO, która specjalizuje się również w copywritingu jest w stanie podołać takiemu wyzwaniu lub znaleźć inne rozwiązanie. Zadanie jest jednak czasochłonne, dlatego w pierwszej kolejności należy skoncentrować się na najważniejszej części asortymentu i systematycznie uzupełniać sklep o kolejne opisy produktowe, co pozwoli jednocześnie racjonalnie zarządzać budżetem.

#4 Optymalizuj teksty SEO zgodnie z trendami i nie przesadzaj z frazami

Pozycjonowanie stron internetowych to bardzo złożone zadanie również w obszarze przygotowywania treści. Oprócz samego tekstu szczególną rolę odgrywa jego formatowanie. Tę czynność wykonujemy z myślą o czytelnikach i robotach Google. Na każdej z podstron zazwyczaj powinien znaleźć się jeden nagłówek H1 – z reguły tytuł, a dodatkowo przynajmniej kilka nagłówków H2 i w razie potrzeby H3. 

O czym jeszcze warto pamiętać tworząc teksty SEO:

  • Dobrze widziane są także grafiki uzupełnione o opis alt.
  • Podobnie jak wyliczenia i wypunktowania.
  • Przygotowując treść warto zawczasu pomyśleć o linkowaniu wewnętrznym.
  • Jeśli natomiast chodzi o frazy kluczowe, obecnie nie należy z nimi przesadzać. Zbytnie przesycenie tekstu frazami nie zostanie pozytywnie odebrane przez roboty. Jak pisać teksty SEO nie nadużywającą fraz? Warto postawić na wspomniane już synonimy.

Obecnie bardzo ważne jest również posiadanie responsywnej strony internetowej – witryny zaprojektowane zgodnie z ideą mobile-first mają większe szanse na uzyskanie korzystnych miejsc w wyszukiwarce.

Dużą rolę w kwestii pozycjonowania odgrywają meta tagi, w które są uzupełniają teksty SEO. Co to jest? Title oznacza tytuł strony, który pojawi się w wyszukiwarce. Jego długość nie powinna przekraczać 70 znaków ze spacjami. Strona powinna także zostać wzbogacona o meta description. Jak pisać teksty SEO pamiętając o tej zasadzie? Meta description nie powinno mieć więcej niż 160 znaków ze spacjami i podobnie jak tytuł musi zawierać najważniejsze słowo kluczowe.

#5 Każdy rodzaj treści można zoptymalizować pod SEO

Wiedząc już, jak pisać teksty SEO, należy się zastanowić, na pozycjonowanie jakiejś treści najlepiej postawić. Opisy produktowe, poradniki, wpisy blogowe, opisy kategorii – możliwości jest naprawdę wiele. Odpowiedz na to pytanie jest natomiast prosta – każdy rodzaj treści da się odpowiednio zoptymalizować pod kątem SEO. Każdy może być przydatny dla twojego biznesu. Pozycjonowanie stron firmowych, sklepów i portali internetowych daje w tym zakresie ogromne możliwości.

Mateusz Malinowski

Posiadam doświadczenie w prowadzeniu ponad 100 projektów SEO. Zajmuję się tworzeniem kompleksowych strategii SEO, zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym oraz audytami, rekomendacjami content marketingowymi, czy procesem linkbuilding’u.

Ponadto wierzę, że dobry klient to klient świadomy, dlatego z przyjemnością dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniem w trakcie szkoleń i meet up'ów.

This Post Has 0 Comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back To Top